Nissan satsar stort för att vända trenden – försäljningen i största marknaden har halverats på fyra år
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nissan satsar stort för att vända trenden – försäljningen i största marknaden har halverats på fyra år

Nissan satsar stort för att vända trenden – försäljningen i största marknaden har halverats på fyra år

Nissan Motor planerar att investera 1,4 miljarder dollar i Kina för att motverka en försäljningsnedgång. Genom att lansera tio nya fordon vill företaget återta marknadsandelar. Nissans mål är att anpassa sig till den snabbt föränderliga kinesiska marknaden.

  • Nissan investerar 1,4 miljarder dollar i Kina.
  • Företaget planerar att lansera tio nya fordon.
  • Försäljningen i Kina har halverats sedan 2019.

Enligt Finwire planerar Nissan Motor betydande investeringar i Kina. Målet är att vända den negativa försäljningstrenden och stärka företagets närvaro på den viktiga kinesiska marknaden. Initiativen inkluderar att lansera tio nya fordon.

Nissan möter konkurrens på en snabbföränderlig marknad

Nissans Kina-chef Stephen Ma erkänner att företaget har legat efter i att anpassa sig till den snabbt föränderliga marknaden. Han menar att de kinesiska märkena överraskade alla med sin snabbhet och att Nissan nu måste nollställa sin strategi.

Vi har varit lite långsamma när det gäller att närma oss marknaden eftersom Kina rör sig så snabbt. De kinesiska märkena var för snabba, om jag ska vara ärlig. De var exceptionella i hur snabbt de rörde sig. Det tog alla med överraskning. Nu tror jag att vi har nollställt. Stephen Ma, Nissans Kina-chef.

Försäljningssiffror under press

Under 2024 sålde Nissan färre än 700 000 fordon i Kina, vilket är mindre än hälften av vad bolaget sålde fyra år tidigare. Detta understryker den pressade situationen på en av Nissans största marknader.

Framtidsplaner med nya modeller

För att återfå marknadsandelar och förbättra försäljningssiffrorna planerar Nissan att introducera tio nya fordon i Kina. Dessa framtida lanseringar är en del av en bredare strategi för att bättre anpassa sig till de unika kraven på den kinesiska marknaden.

Nyhetsbrev