Nio och Polestar skrällde i elbilstävling – besegrade Tesla
I årets upplaga av Swedish Electric Car Championship (SECC) från Ystad till Haparanda stod det klart att Tesla inte längre är ohotad på elbilsmarknaden. En Nio ET5 och en Polestar 2 visade sig vara snabbare och effektivare än Teslas modeller i den 165 mil långa tävlingen.
- Nio ET5 vann tävlingen med en tid på 18 timmar och 6 minuter.
- Polestar 2 kom tvåa med en tid på 18 timmar och 23 minuter.
- Tesla Model 3 Long Range fick nöja sig med tredje plats.
En Nio ET5 körd av Edvin Johansson tog hem vinsten i SECC. Det var första gången en Tesla inte vann tävlingen. Det rapporterar Allt om Elbil. SECC är en elbilstävling där deltagarna kör från Ystad till Haparanda, en sträcka på 165 mil. Vinnarbilen nådde målet på 18 timmar och 6 minuter.
Effektiv batteribytesteknik gav fördel
Nio ET5:s seger kan till stor del tillskrivas bilens batteribytesteknik. Istället för att förlita sig enbart på snabbladdning, kunde bilen byta ut hela batteriet på fem minuter vid särskilda batteribytarstationer i Mantorp och Arlanda. Efter Arlanda var dock föraren tvungen att använda traditionell snabbladdning, vilket ändå räckte för att säkra segern, skriver Allt om Elbil.
Polestar 2 imponerade med effektivitet
På andra plats kom Joel Bergström i en uppgraderad Polestar 2 av 2024 års modell. Denna bil, med ett större batteri på 82 kWh och en mer effektiv drivlina, korsade mållinjen på 18 timmar och 23 minuter.
Tesla förlorade sin dominans
Tesla, som tidigare dominerat tävlingen, fick nöja sig med tredje plats. Niklas Zetterling körde en Tesla Model 3 Long Range från 2020 och kom i mål på 18 timmar och 31 minuter.
Vi på Börskollen ser fram emot att följa utvecklingen inom elbilssektorn och hur konkurrensen fortsätter att driva innovation. Fullständiga resultat från tävlingen kommer att presenteras på tävlingens hemsida SECC.nu och även på Tesla Club Swedens hemsida.