Nikotinpåsar gör succé i USA – kan ta 20 procent av marknaden
Det vita snuset med Zyn i spetsen gör succé i USA och marknaden väntas växa kraftigt under de närmsta åren. Den senaste tidens kontroverser kring nikotinpåsar i USA kan dock uppfattas som orosmoln för företagen och investerare.
- Det vita snuset gör succé i USA och marknaden väntas växa kraftigt.
- Det mest populära snuset i USA är Zyn, som har 74 procent av den amerikanska marknaden.
- Det vita snuset är vida omdiskuterat i USA, såväl hyllningar som starka kritiker.
Sedan det vita snuset lanserades har användandet exploderat i Sverige – och explosionen har gett ringar på vattnet som nått ända till andra sidan Atlanten. Trots att vitt snus har funnits i USA sedan 2014 är det först på senare år som det gjort stor succé bland amerikanarna. Användningen av vitt snus, inte minst i form av Zyn, bland amerikaner har ökat kraftigt bland unga och ser ut att fortsätta så under de närmsta åren.
USA en enorm marknad för nikotinpåsar
USA, med sina drygt 334 miljoner invånare, utgör en enorm marknad för företagen som tillverkar nikotinpåsar. I dag bedöms att 1,5 procent av de amerikanska ungdomarna brukar nikotinpåsar, enligt FDA:s årliga tobaksundersökning bland unga. Siffran har varit oförändrad de senaste åren, men kan nu komma att växa.
Det mest populära snuset i USA är Zyn, som har 74 procent av den amerikanska marknaden. Under 2023 exporterades 350 miljoner dosor Zyn till USA, rapporterar CNN. Detta var en ökning med 62 procent jämfört med föregående år. Under 2024 väntas det fraktas över en halv miljard dosor till andra sidan Atlanten, menar Expressen.
I dagsläget utgör det vita snuset omkring 3–4 procent av nikotinmarknaden i USA, säger Philip Morris finanschef Emmanuel Babeau till Ekonomiekot Extra. Mot bakgrund av utvecklingen i USA spekulerar Babeu i att siffran kan växa till 10, 15 eller till och med 20 procent i framtiden.
Företaget förbereder sig nu för att möta den växande efterfrågan i USA genom att bland annat upprätta en produktionsanläggning i landet, en investering som väntas kosta omkring 600 miljoner dollar.
Kontroverser kring det vita snuset i USA
USA visar på potential att bli en ordentlig kassako för snusföretagen, men det finns vissa potentiella hinder. Det vita snuset är nämligen vida omdiskuterat i USA och samtidigt som många hyllar de svenska nikotinpåsarna finns en lång rad kritiska röster.
En av de som hyllar nikotinpåsarna är Tucker Carlson. Den konservative nyhetsprofilen har vid flertalet tillfällen beskrivit hur det vita snuset ger honom en positiv känsla. Därtill finns mängder av positiva röster om nikotinpåsarna på sociala medier som Tik Tok.
Ordet ”Zynfluencer” har gjort genomslag i USA och syftar till de personer som laddar upp klipp där de testar nikotinpåsar med olika smaker och beskriver smaken och känslan. En del av dessa klipp har flera miljoner visningar.
Bland kritikerna uttrycks ofta åsikten att dessa ”Zynfluencers” marknadsför snuset bland unga. Det finns också de som menar att man inte är tillräckligt tydliga med riskerna i att bruka påsarna.
Chuck Schumer, Demokraternas ledare i senaten, tillhör kritikerna och har nu uppmanat USA:s konkurrensmyndighet FTC och amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA att undersöka snusets hälsoeffekter och hur det marknadsförs mot barn och unga.
Hur regleringen kring nikotinpåsar utvecklas i USA kan ha stor inverkan på marknadens potential. Nikotinpåsar har dock fått ett kraftigt fäste i USA och utvecklingen kan vara svårstoppad.