Momssmäll för företagare med leasingbil – reglerna ändras i år
Över en halv miljon svenska tjänste- och arbetsbilar kan drabbas av en momsbelastning på totalt fem miljarder kronor. Skatteverket har beslutat att stoppa momsavdrag på många leasingbilar, vilket kan tvinga företag att betala in stora summor retroaktivt då denna förändring träder i kraft 2024
- Operationell leasing ger rätt till halvt momsavdrag.
- Finansiell leasing riskerar att ses som avbetalningsköp vilket inte är berättigat till momsavdrag.
- Varje leasingkontrakt kräver individuell bedömning.
Skatteverket har uppdaterat sina riktlinjer kring momsavdrag vid leasing av bilar. Medan reglerna är tydliga för operationell leasing, skapar förändringarna oklarheter för finansiell leasing. Företagare uppmanas att noggrant överväga sina leasingavtal för att säkerställa att de uppfyller de nya kraven och undvika skattetvister.
Nya riktlinjer för momsavdrag vid leasing
Enligt Tjänstebilsfakta har Skatteverket uppdaterat sina riktlinjer kring momsavdrag vid leasing av bilar. Medan reglerna är tydliga för operationell leasing, skapar förändringarna oklarheter för finansiell leasing.
Företagare uppmanas att noggrant överväga sina leasingavtal för att säkerställa att de uppfyller de nya kraven och undvika skattetvister.
Drastiska förändringar för leasingbilar
Carup skriver att svenska företag tidigare kunnat dra av 50 procent av momsen vid leasing av bilar. Men med de nya reglerna från Skatteverket, som börjar gälla 2024, förändras detta drastiskt.
Om företagen leasar bilar med köpoption måste de köpa loss dem och kan inte längre dra av momsen. Dessa förändringar påverkar både förmånsbilar och hantverkarbilar, vilket innebär en potentiell kostnad på fem miljarder kronor i momspengar utslaget på befintligt bilflotta.
Kostsamma konsekvenser för företag
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson varnar för att dessa nya regler kan leda till stora utgifter för företagen, då de kan behöva betala in momsen för hela året i förväg, vilket kan innebära en merkostnad på 125 kronor för varje tusenlapp. Skatteverket har förvarnat om dessa förändringar sedan 2019 och de är baserade på EU-domstolens bedömningar. Trots detta verkar många företag ha missat varningarna.
Ett direktiv från EU
Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket, betonar att dessa nya regler inte är något som Skatteverket själva har hittat på, utan är ett resultat av EU-rättsliga direktiv.
Det här är inget nytt synsätt. Vi gick ut med detta redan 2019 efter att EU-domstolen gjort en liknande bedömning i flera domar, säger Alvesson.
Utmaningar vid finansiell leasing
Den centrala frågan för finansiell leasing är huruvida avtalet utgör ett avbetalningsköp. Skatteverket menar att ett leasingavtal kan betraktas som ett köp om avtalet antyder att äganderätten övergår till leasingtagaren, eller om köpoptionen är så ekonomiskt fördelaktig att den blir det enda rationella valet. Detta kräver en självständig momsbedömning oberoende av andra skatteregler.
Betydelsen av noggrann kontraktsbedömning
För att undvika att ett finansiellt leasingavtal klassificeras som ett köp, och därmed förlora momsavdragsrätten, måste leasingkontraktet noga utformas. Restvärdet på bilen bör stå i proportion till marknadsvärdet vid leasingperiodens slut.
Som vi på Börskollen ser det, är det avgörande att företagare nu noggrant överväger sina leasingavtal för att undvika skattetvister. Det är därför viktigt att både Skatteverkets jurister och rättspraxis klargör hur dessa riktlinjer ska tillämpas i praktiken framgent.