Modehus lanserar designerdoft för hundar
Det italienska modehuset Dolce & Gabbana lanserar en lyxparfym för hundar, som ska göra "varje promenad fashionabel". Men alla veterinärer håller inte med om att den är en god idé.
Doften, som är döpt efter grundaren Domenico Dolces hund "Fefe", har toner av ylang-ylang och mysk, ackompanjerat av sandelträ. På själva flakongen finns ett tassavtryck i äkta guld, uppger företaget i ett pressmeddelande.
"Fefe" kostar drygt 1 100 svenska kronor och är både alkoholfri och säkerhetstestad av veterinärer, enligt bolaget. Reklamens slogan är "Jag är inte bara en hund. Jag är Fefe."
Men parfym kan störa djurens luktsinne och dölja lukt som kan vara ett symptom på sjukdomar, varnar Federico Coccía, en veterinär i Rom med doktorsexamen.
– När hunden kommer ser han dig, viftar på svansen, känner först lukten av dig och känner sedan igen dig eftersom du är förvarad i en av hans "luktlådor". Därför bör denna doftvärld inte ändras, säger Coccía till AP.
Dolce & Gabbana är inte ensamma om att sälja lyxprodukter för hundar. Den brittiska designern Anya Hindmarch har designat en berlock för hundbajspåshållare för cirka 2 000 kronor, Prada erbjuder dunjackor för hundar medan Versace säljer hundbäddar.
Källa: TT