Mitt i elbilskrisen: Polestar dubblar marknadsandelarna och expanderar i Sverige
Elbilstillverkaren Polestar fortsätter att öka sin närvaro i Sverige genom att öppna nya anläggningar, samtidigt som försäljningen stiger kraftigt. I en tid då den svenska bilmarknaden krymper, går Polestar mot strömmen och visar på försäljningsökningar. Företaget öppnar nu Polestar Helsingborg och Polestar Jönköping, vilket ska förstärka deras position på den svenska elbilsmarknaden.
- Polestar har ökat sin försäljning med 111,3 % i oktober.
- Företaget öppnar nya anläggningar i Helsingborg och Jönköping.
- Marknadsandelen har nästan dubblat från 1,3 % till 2,1 %.
Försäljningsökning mitt i marknadsnedgång
Enligt siffror från Mobility Sweden över nybilsregistreringar har Polestar ökat sin försäljningsvolym med över 111 procent i oktober jämfört med samma månad föregående år. Under årets första tio månader har de levererat totalt 4 602 bilar, vilket motsvarar en ökning på 54,7 procent. Detta sker trots att den totala personbilsmarknaden i Sverige minskat med 7 procent och elbilssegmentet med 17,7 procent. Detta konstaterar Polestar i ett pressmeddelande där de också aviserar nya etableringar på den svenska marknaden.
Expansion med nya anläggningar
Polestar har tidigare i år öppnat nya anläggningar i Kalmar och Växjö som en del av sin strategi för att stärka närvaron i Sverige. Nu fortsätter expansionen med nya anläggningar i Helsingborg och Jönköping, vilket gör det möjligt för fler kunder att provköra och köpa deras bilar. Anläggningarna är strategiskt utvalda för att maximera tillgängligheten för kunderna, uppger biltillverkaren.
Fokus på marknadsandel och kundnöjdhet
”Polestar ökar försäljningsvolymerna och nästan dubblar sin marknadsandel från 1,3 till 2,1 procent i Sverige”, säger Gustav Freij, Sverigechef på Polestar i en kommentar där han också förklarar ökningen med att de numera är ett trebilsföretag. Företaget ser ett fortsatt starkt intresse för sina modeller, inklusive den uppgraderade Polestar 2 samt de lyxiga SUV:arna Polestar 3 och 4, vilket företaget anser bådar gott för framtida expansion.