Ica-chefen: "Fortsatt stort fokus på pris"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Ica-chefen: "Fortsatt stort fokus på pris"

Ica-chefen: "Fortsatt stort fokus på pris"

Ica-gruppen redovisar en minskad vinst men högre intäkter. Kundernas prisfokus i mataffären spås fortsätta. – Pris kommer vara oerhört viktigt också under det här året, säger Ica-gruppens vd Nina Jönsson.

Under förra året har Ica-gruppen gjort prisinvesteringar på vardagsvaror. Till exempel har priserna på frukt och grönt i butikerna gått ner med 12 procent, enligt Jönsson.

Samtidigt har detta lett till en lägre rörelsemarginal (vinst per såld vara) på 3,2 procent jämfört med förra årets 3,6.

– Vi har haft ett stort fokus på pris. Därför tror vi att vi har kunnat ta marknadsandelar 15 månader i rad, säger Jönsson.

Priserna kommer vara fortsatt viktigt även under 2025.

– Vi kommer fortsätta satsa på bra pris på vardagsvaror. Vi kommer också fortsätta jobba med frukt och grönt, säger Jönsson.

"Börjat aggressivt"

Att satsa på bra pris, är det då lägre priser?

– Det innebär att vi har fokus på de varorna. Precis som tidigare så sätter våra Ica-butiker själva sina egna priser. Jag kan inte spekulera om det, men vi kommer att ha fokus på pris. Det kommer vara viktigt att fortsätta jobba med våra inköp också.

På frågan om hur matpriserna utvecklas framöver hänvisar Jönsson till HUI Researchs prognos, som spår en ökning med 1,5 procent på årsbasis, något mer än förgående år.

– Det har börjat aggressivt i år i och med att vi har sådana ökningar på kaffe, kakao. Det är en väldigt stor kategori, säger Jönsson.

Kunderna handlar oftare

Det är flera faktorer som är avgörande när det gäller matpriserna. Ett osäkert läge på marknaden, naturkatastrofer och diskussionen om tullar som kan driva upp inflationen, bland annat.

– Sedan har vi fortsatt krig i Europa och oro i omvärlden. Det kan ju påverka att varutransporter till exempel fördyras, säger Jönsson.

Ica Sverige ser att antalet kundbesök ökar och att kunderna handlar oftare, där fler varor handlas per köptillfälle. Ica-gruppen tror inte prisfokuset hos kunderna kommer att minska framöver. Samtidigt ses andra tendenser.

– Till viss del börjar kunderna välja andra varor än bara de som är lägst i pris, till exempel varor som är svenska, lokala eller hållbara, säger Jönsson.

Fakta: Lägre rörelsevinst för Ica-gruppen

Dagligvarukedjan Ica-gruppen redovisar en rörelsevinst på 1,2 miljarder kronor för fjärde kvartalet. Det kan jämföras med 1,4 miljarder kronor samma period föregående år, det vill säga 14 procent sämre resultat.

Omsättningen steg samtidigt med nästan 7 procent till närmare 40,9 miljarder kronor.

Källa: Hanna Rasmusson/TT

Nyhetsbrev