Mindre pekskärmar i bilarna – fysiska knappar kommer krävas framöver
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Mindre pekskärmar i bilarna – fysiska knappar kommer krävas framöver

Mindre pekskärmar i bilarna – fysiska knappar kommer krävas framöver

Biltillverkare uppmanas nu att återgå till fysiska knappar för grundläggande funktioner i sina fordon. Detta efter att Euro NCAP har uttryckt sin oro över den ökade användningen av pekskärmar, vilket kan öka risken för olyckor kopplade till distraktion. Förändringen föreslås träda i kraft nästa år.

  • Euro NCAP kritiserar bilindustrins överanvändning av pekskärmar.
  • Fysiska knappar för grundläggande funktioner föreslås bli standard.
  • Ny säkerhetstestning kommer att genomföras från och med 2026.

Enligt Euro NCAP, och en tidigare nyhet i Ars Technica, har bilindustrin blivit alltför beroende av pekskärmar för funktioner som tidigare hade separata och fysiska knappar. Organisationen menar att denna utveckling tvingar förare att ta ögonen från vägen, vilket ökar risken för olyckor.

Pekskärmar under lupp

Matthew Avery, Euro NCAP:s strategichef, påpekar att överanvändning av pekskärmar är ett branschövergripande problem. Han säger att nya tester från Euro NCAP, som kommer att introduceras 2026, kommer att uppmuntra tillverkare att använda separata och fysiska kontroller för grundläggande funktioner.

Detta för att begränsa den tid föraren behöver flytta blicken från vägen och därmed främja säkrare körning.

Euro NCAP är inte en regeringsregulator, så dom har ingen makt att tvinga biltillverkare att använda fysiska kontroller för dessa funktioner. Men att kunna skryta med 5 stjärnor i Euro NCAP, vill de flesta biltillverkare. Tidningen ARS Technica

Fokus på säkerhet

Euro NCAP rekommenderar att vissa funktioner, såsom blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, ska ha fysiska kontroller. Även om organisationen inte kan tvinga fram dessa förändringar, kan ett högt säkerhetsbetyg från Euro NCAP vara en stark "selling point" för biltillverkare.

Lista med funktionerna som föreslås kräva fysisk knapp

  • Blinkers
  • Varningsblinkers
  • Vindrutetorkare
  • Signalhorn
  • SOS-funktioner

Påverkan på framtida bilmodeller

Medan Tesla kan påverkas mest av dessa rekommendationer, har även andra tillverkare som Ferrari liknande lösningar. Det återstår att se om andra organisationer, som den amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, kommer att följa efter Euro NCAP:s exempel.

Nyhetsbrev