Massiv onlineförsäljning under Black week – men höga räntor på kreditkort oroar
Enligt Adobe Analytics genererade Black Friday i år hela 9,8 miljarder dollar i onlineförsäljning, vilket betyder en ökning med 7,5 procent jämfört med förra året. Men trots den imponerande siffran väntas försäljningen svalna under resten av julhandeln. Detta rapporteras av bland annat CNBC och Wall Street Journal.
Försäljningen under Cyber Monday förväntas också vara stor, men efter denna dag tros försäljningen minska. Detta då rabatterna normalt sett minskar efter Black Friday och Cyber Monday. National Retail Federation förutspår att totalt 182 miljoner amerikaner kommer att handla under Thanksgiving-helgen, vilket inkluderar Cyber Monday.
Försäljning både i butik och online ökar
Enligt Mastercard SpendingPulse steg försäljningen i butiker och online med 2,5 procent jämfört med föregående år. Kläder, smycken och restaurangnotor var några av de produkter som såg en försäljningsökning. Retailnext rapporterar att trafiken till fysiska butiker ökade med 2,5 procent.
Detta skriver CNBC, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Höga räntor på butikskopplade kreditkort väcker oro
Samtidigt lyfter Wall Street Journal en oroande trend. Kreditkort kopplade till butiker verkar gå ned i spåren av de väsentligt högre räntorna. Snitträntan för dessa kort ligger på 28,9 procent, jämfört med 21,2 procent för vanliga kreditkort. Denna betydande skillnad kan bli problematisk för konsumenter som använt dessa kort för att finansiera sina julinköp.