Mardrömmen: Allt fler får bankkontot avslutat utan att förstå varför
Antalet konsumenter som får sina bankkonton avslutade har ökat kraftigt de senaste åren, vilket skapar osäkerhet och problem för många. Samtidigt är det få som vet varför deras konton avslutas, vilket både är ett praktiskt och rättsligt dilemma.
- Ökande antal avslutade bankkonton på grund av penningtvättslagen.
- Finansinspektionen kallar storbanker för att utreda problemet.
- Konsumenternas bank- och finansbyrå får fler klagomål gällande konton.
Enligt Dagens Industri har fler konsumenter fått sina bankkonton avslutade på bankens initiativ. Detta kan bero på konflikter mellan lagen om betaltjänster och penningtvättslagen. Finansinspektionen noterade en ökning på cirka 30 procent från 2020 till 2022.
Bankernas dilemma och myndigheternas roll
Myndigheten ska nu analysera situationen och har därför kallat storbankerna för att diskutera hur de hanterat rätten till betalkonton. Finansinspektionen överväger åtgärder för att förbättra statistiken kring avslutade konton. Malin Alpen på FI betonar att bankerna måste balansera konsumenternas rätt till betalkonton med skyldigheten att förhindra penningtvätt.
Ökande klagomål och komplexa fall
Konsumenternas bank- och finansbyrå har sett en ökning av klagomål kopplade till avslutade konton. Många av dessa fall handlar om att banken anser sig ha bristande kundkännedom enligt penningtvättsregelverket. Problem uppstår när konsumenter ofta hanterar kontanter, swishar eller handlar med kryptovalutor.
Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas bank- och finansbyrå, säger till Dagens Industri att det är svårt att ge tydliga svar på vad som gäller för konsumenters rättigheter. Lagen ger inte detaljerade svar, vilket skapar osäkerhet.
Vi brukar ge rådet att vara samarbetsvillig
Fredrik Nordquist, Konsumenternas bank- och finansbyrå
Vad kan kunder göra?
Konsumenter som fått sina konton avslutade har möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, men få ärenden får bifall. I vår roll på Börskollen uppmanar vi konsumenter att samarbeta med bankerna och försöka uppfylla deras krav för att undvika problem.