Ingrosso sjösatte flaggskepp – "allt är reklam"

Bianca Ingrossos "House of glow" har slagit upp portarna i Stockholm. Lanseringen av flaggskeppsbutiken för Caia – Ingrossos sminkimperium – lockade skaror av följare och skönhetsintresserade.
455 kvadratmeter fördelat på två våningar på Biblioteksgatan nära Stureplan, med hela Caias sminksortiment och möjlighet att boka sminkning.
Inför butikslanseringen har den populära influeraren eldat på hajpen för sina 1,4 miljoner följare på Instagram och dryga halvmiljonen på Tiktok.
Strax före öppningen sträcker sig kön i alla fall till Norrmalmstorg. Men några jätteköer och svimningar som vid tidigare öppningar är det inte. Några besökare har sina mammor med sig. Andra verkar skolka och har ingen större lust att prata med TT:s reporter.
"Hoppas träffa Bianca"
Längst fram står Fatima Mehmood, 26 år från Stockholm, som varit på plats sedan klockan sex på morgonen.
– Jag hoppas på att få träffa Bianca och jag hoppas att det är bra öppningserbjudanden. Vi fick veta att det skulle vara ett event och kul, säger hon till TT.
Noi Akiwumi och Nora Mörn, båda 15 år från Stockholm, är på jakt efter lipgloss, dewey drops och läppennor – och de är extra taggade eftersom de såg Bianca Ingrosso genom fönstret.
– Vi har hört att de 300 första ska få en goodie bag och vi hoppas på att det händer, säger Noi Akiwumi.
– Och testa lite produkter. Jag har aldrig varit i en butik för Caia och jag är taggad på att få testa i butik, säger Nora Mörn.
"Allt är ju reklam"
Caia Cosmetics grundades 2018 av Bianca Ingrosso och tre kompanjoner och har växt stadigt sedan dess. Förra året omsatte Caias ägarbolag 708 miljoner kronor, enligt Dagens Industri. Samtidigt har Caia Cosmetics anmälts flera gånger för sminkprodukter som innehållit PFAS-ämnen.
Häromdagen gav Konsumentverket Ingrosso och flera andra kända influerare smäll på fingrarna för att ha gjort smygreklam i inlägg på sociala medier, vilket kan leda till vite och domstol.
– När man ser Caia kopplar man det direkt till henne. Allt är ju reklam, hon är ju det själv, så jag tänker att det är normalt, säger Noi Akiwumi.
Agnes Gustafsson, 18, och Alva Meijer, 16, från Göteborg är i Stockholm för att se Billie Eilish, och passar på att kolla in Bianca Ingrosso också. Inte heller de bryr sig om kritiken.
– Nej, hon verkar som en genuin person, säger Agnes Gustafsson.
– Alla influencers får ju skit nu för tiden. Sådant händer, men jag tänker inte på det, säger Alva Meijer.
Källa: Björn Berglund/TT, Boel Holm/TT