Lyxjätten går in i skandinaviskt väskmärke
Franska LVMH, har genom sin fond Luxury Ventures köpt in sig i norska Db, ett företag känt för sina ryggsäckar och resefodral. Med en stark närvaro i Skandinavien planerar Db nu att expandera globalt. Investeringens storlek är inte offentlig, men LVMH:s fond brukar förvärva mellan 10 och 20 procent i bolag.
- LVMH tar minoritetsandel i norska Db.
- Db planerar expansion till Asien och USA.
- Samarbete med SAS och Polestar på gång.
Db:s globala expansionsplaner
Enligt Dagens Industri har det norska väskmärket Db, grundat av Truls Brataas och svenske entreprenören Jon Olsson, fått en ny investerare i form av LVMH:s Luxury Ventures. Db, som redan har en stark närvaro i 44 länder, siktar nu på att expandera ytterligare i Asien och USA. Företagets omsättning uppgick förra året till 375 miljoner norska kronor.
Samarbeten och framtidstro
Db har nyligen inlett ett samarbete med flygbolaget SAS och planerar ett framtida samarbete med biltillverkaren Polestar. Grundaren Truls Brataas beskriver samarbetet med LVMH som en dröm som går i uppfyllelse. "Det känns lite overkligt", säger Brataas om den nya alliansen. Julie Bercovy, vd för LVMH Luxury Ventures, ser stor potential i Db:s expansion och lyfter fram företagets starka position i Skandinavien.
Om LVMH
LVMH, med huvudkontor i Paris, är ett av världens ledande konglomerat inom lyxprodukter och äger cirka 70 olika varumärken, bland annat Dom Perignon, Christian Dior och Tag Heuer. Vid senaste mätningen av oss på Börskollen hade aktien 13 177 ägare hos Avanza och 3 344 hos Nordnet. Med denna investering i Db hoppas LVMH kunna dra nytta av företagets tillväxtpotential och expertis inom både extremsport och mode.