Lyko tvekar om åldersgräns på skönhetsprodukter
Skönhetsjätten Lykos vd är i nuläget tveksam till en åldersgräns på avancerade hudvårdsprodukter. Ett gemensamt grepp från branschen skulle i så fall vara rätt väg, enligt Rickard Lyko.
Intresset och användandet av olika former av hudvårdsprodukter har ökat kraftigt bland ungdomar under senare tid. Via sociala medier som Tiktok och influencers sprids trender, dock i vissa fall i fel riktning, anser många.
Apotek Hjärtat meddelade också i våras att man inför en 15-årsgräns på hudvårdsprodukter som innehåller aktiva substanser, för till exempel minskade rynkor eller jämnare hudtoner. Bland sådana ingredienser finns till exempel mekanisk peeling med fysiska korn eller produkter som innehåller salicylsyra.
Bra med debatt
Branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har nu haft möte med Läkemedelsverket, berättar Rickard Lyko. Då inga ärenden inkommit ännu vill man dock inte gå ut med specifika riktlinjer.
– Jag tycker det är bra att det kommer upp en debatt och finns det saker som vi kan förbättra men det är också viktigt att det görs av rätt anledningar så att vi inte går ut med en åldersgräns på produkter där det inte varit något problem, säger han till TT.
Enligt dig, är det önskvärt med en åldersgräns?
— Det kan vara en väg framåt men det viktiga är att vi guidar och informerar så att det inte finns någon anledning att köpa dom här sakerna. Det är klart att det går att missbruka produkter men det går att missbruka vatten också.
– Det är viktigt att vi i så fall gör detta tillsammans i branschen så att det efterlevs för alla, säger han i samband med att delårsrapporten för första kvartalet nu har släppts.
Fakta: Lyko
Skönhetskedjan Lyko börsnoterades 2017 och har sedan dess expanderat kraftigt, numera även utanför Sverige och finns i åtta olika länder.
Under första kvartalet i år ökade intäkterna med 21 procent till 824 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 15,8 miljoner kronor.
Källa: Tobias Österberg/TT