Lyft för annonsintäkter till medier
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen

Lyft för annonsintäkter till medier

Lyft

Annonsintäkter till medier ökade med 15,1 procent till drygt 1,1 miljarder i december 2024 jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt branschstatistik från Sveriges Mediebyråer.

Statistiken är inte heltäckande, utan gäller bara Sveriges Mediebyråers medlemmar. Då de hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer ses dock siffrorna som vägledande.

Decemberlyftet påverkas av att det var en extra faktureringsvecka i december 2024 jämfört med samma månad året före.

"En extra faktureringsvecka påverkar resultatet med cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en ökning om cirka 1–3 procent jämfört med december 2023", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer enligt ett pressmeddelande.

Samtidigt påminner han om att december 2023 var en stark månad, vilket gör att "december 2024 är all-time-high för Mediebyråbarometern i december".

För helåret 2024 pekar det tydligt uppåt, med en ökning av medieinvesteringarna på 5,2 procent jämfört med helåret 2023.

Ökningen är särskilt tydlig i mediekategorier som podcast och online video. Men direktreklam, annonsblad, dagspress, tidskrifter och tv har fortsatt motvind.

Källa: TT

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt