LVMH gör nytt förvärv för 870 miljoner kronor
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen

LVMH gör nytt förvärv för 870 miljoner kronor

LVMH

Lyxkonglomeratet LVMH befäster sin position på massmarknaden genom att köpa upp den amerikanska glasögontillverkaren Barton Perreira. Affären, värd cirka 870 miljoner kronor, är ett led i LVMH:s försök att bredda sin kundbas. Företagets planer inkluderar lansering av Barton Perreiras produkter i exklusiva butiker utanför USA.

LVMH, världens största lyxvarugrupp, har förvärvat Barton Perreira, ett amerikanskt företag som tillverkar exklusiva glasögon. Enligt uppgifter till Wall Street Journal ligger köpeskillingen på cirka 80 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 870 miljoner svenska kronor.

Satsning på egen produktion av lyxglasögon

Det här förvärvet är en del i LVMH:s strategi att attrahera en större del av massmarknaden. Exklusiva glasögon är ofta de första lyxvarorna som konsumenter väljer att investera i innan de går vidare till att köpa andra lyxprodukter, till exempel handväskor. Detta har lett till att lyxföretag som LVMH har valt att avstå från licensavtal och istället satsa på att producera glasögon under egen regi.

Detta skriver The Wall Street Journal, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.

Expansion av Barton Perreira-varumärket

Barton Perreira, grundat 2007, är känt för sina glasögon som kan kosta flera hundra dollar per par. LVMH:s framtida planer för Barton Perreira innefattar att börja sälja varumärket i exklusiva butiker utanför USA, särskilt i Europa och Asien. Detta kommer att ske genom lyxbutiker som LVMH redan samarbetar med. Dessutom planerar företaget att öppna en rad butiker under Barton Perreira-varumärket, först och främst i Europa.

"Varumärket är välkänt och väletablerat i USA, men vi ser stora möjligheter att expandera det", säger Alessandro Zanardo, som leder LVMH:s glasögondivision Thelios.

Om LVMH

LVMH är ett ledande franskt holdingbolag inom lyxvaror. Totalt omfattas omkring 70 varumärken under bolaget med alltifrån vin, kosmetika, parfymer till accessoarer. Exempel på varumärken är Dom Perignon, Fresh, Guerlain, Christian Dior och Tag Heuer. Bolagets huvudkontor är beläget i Paris, Frankrike.

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt