Lista: Porsche ökar försäljningen och ras för elbilar
I mars 2024 registrerades 263 844 nya personbilar i Tyskland, en minskning med 6,2 procent jämfört med samma period föregående år. Dock såg vissa bilmärken, så som Porsche, en ökning av sina registreringar.
- Mars 2024 visade en minskning på 6,2 procent av nya bilregistreringar jämfört med samma period föregående år.
- Porsche och Mitsubishi upplevde en stark tillväxt på 14,8 procent respektive 225,4 procent.
- Elbilsförsäljningen minskade med 28,9 procent, vilket innebar att marknadsandelen elbilar sjönk till 11,9 procent.
Antalet nya registreringar för kommersiella fordon minskade med 4,7 procent jämfört med samma period föregående år, vilket utgör 68,1 procent av totalen. Privata registreringar minskade med 9,4 procent.
Framgång för Porsche och Mitsubishi
Porsche och Mitsubishi var två märken som gick mot strömmen. Porsche ökade sina registreringar med 14,8 procent, med en marknadsandel på 1,5 procent. Mitsubishi, å andra sidan, ökade med hela 225,4 procent och nådde en marknadsandel på 2,0 procent.
Detta rapporterar KBA om.
Ökning av CO2-utsläppen
De genomsnittliga CO2-utsläppen ökade med 3,1 procent till 124,4 g/km under mars 2024. Detta trots en nedgång i registreringar av bilar med bensinmotorer med 3,4 procent och hybrider med 1,2 procent.
Elbilar minskade
Samtidigt minskade registreringarna av elbilar med 28,9 procent, vilket innebar att deras marknadsandel sjönk till 11,9 procent.
Lista: Så går bilförsäljningen i Tyskland – märke för märke
Märke | Antal nyreg bilar mars 2024 |
Andel i procent mars 2024 |
Förändring i procent jämfört med mars 2023 |
---|---|---|---|
AIWAYS | 1 | 0,0 | -94,4 |
ALFA ROMEO | 548 | 0,2 | +2,6 |
ALPINE | 54 | 0,0 | +217,6 |
ASTON MARTIN | 25 | 0,0 | -51,0 |
AUDI | 17 200 | 6.5 | -37,9 |
BENTLEY | 75 | 0,0 | -22.7 |
BMW | 21,366 | 8.1 | +0,6 |
BYD | 160 | 0,1 | +2 185,7 |
CADILLAC | 11 | 0,0 | -45,0 |
CITROEN | 7,725 | 2.9 | +91,8 |
DACIA | 6 081 | 2.3 | +2,5 |
D.S | 259 | 0,1 | +15,6 |
FERRARI | 216 | 0,1 | +2,4 |
FIAT | 6,475 | 2.5 | -20.9 |
FISKER | 24 | 0,0 | X |
FORD | 10 603 | 4.0 | -7,8 |
GREAT WALL | 307 | 0,1 | +87,2 |
HONDA | 802 | 0,3 | +72,5 |
HYUNDAI | 9,381 | 3.6 | -3.2 |
INEOS | 42 | 0,0 | X |
IVECO | 114 | 0,0 | +31,0 |
JAGUAR | 317 | 0,1 | -26.6 |
JEEP | 1 066 | 0,4 | +3,3 |
KIA | 6,691 | 2.5 | +5,0 |
LADA | 1 | 0,0 | -92,9 |
LAMBORGHINI | 121 | 0,0 | +6,1 |
LANCIA | – | – | X |
LAND ROVER | 1 231 | 0,5 | -22.8 |
LEXUS | 341 | 0,1 | +32,7 |
LOTUS | 19 | 0,0 | -26.9 |
LUCID | 5 | 0,0 | +400,0 |
LYNK & CO | – | – | -100,0 |
MAN | 137 | 0,1 | -59,7 |
MASERATI | 48 | 0,0 | -64,4 |
MAXUS | 3 | 0,0 | X |
MAZDA | 5,598 | 2.1 | -3.3 |
MERCEDES | 21,706 | 8.2 | -22.8 |
MG | 1 559 | 0,6 | -22.4 |
MINI | 3 360 | 1.3 | -34.3 |
MITSUBISHI | 5,395 | 2.0 | +225,4 |
MORGAN | 5 | 0,0 | -37,5 |
NIO | 48 | 0,0 | -60,7 |
NISSAN | 4,326 | 1.6 | -5.8 |
OPEL | 12 958 | 4.9 | -2.7 |
PEUGEOT | 5,338 | 2.0 | +9,4 |
POLESTAR | 357 | 0,1 | -52,8 |
PORSCHE | 4 072 | 1.5 | +14,8 |
RENAULT | 4 091 | 1.6 | -32.9 |
ROLLS ROYCE | 34 | 0,0 | -10.5 |
SEAT | 14.253 | 5.4 | +21,7 |
SKODA | 16,322 | 6.2 | +1,8 |
SMART | 1 497 | 0,6 | -17.2 |
SSANGYONG | 239 | 0,1 | +62,6 |
SUBARU | 436 | 0,2 | -9,0 |
SUZUKI | 3,214 | 1.2 | -2.1 |
TESLA | 3,878 | 1.5 | -55,4 |
TOYOTA | 8,649 | 3.3 | +30,0 |
VINFAST | 6 | 0,0 | X |
VOLVO | 5,861 | 2.2 | +36,9 |
VW | 48,180 | 18.3 | -3.4 |
ÖVRIG | 1 013 | 0,4 | -27.5 |
TOTALT | 263,844 | 100,0 | -6.2 |
Vi på Börskollen ser ett intressant år framöver för bilindustrin med flera utmaningar och möjligheter på horisonten.