Lidls mål: 100 nya butiker i Sverige
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Privatekonomi

Lidls mål: 100 nya butiker i Sverige

Lidls

Lågpriskedjan Lidl tar kunder från sina konkurrenter, enligt bolagets senaste bokslut. Och expansionsplanerna fortsätter. Drygt 200 butiker ska bli 300 på sikt, enligt Sverige-vd:n Jakob Josefsson.

Under förra årets inflationssmäll låg mycket fokus på de kraftigt stigande matpriserna. Den tyska lågpriskedjan Lidl gick då ut och frös priserna på ett stort antal produkter.

Resultatet av greppet syns nu när bokslutet redovisas för verksamhetsåret 1 mars 2023–29 februari 2024. Minusresultatet på 185 miljoner är en konsekvens av satsningen enligt företaget, men samtidigt växer bolaget snabbare än marknaden och omsättningen ökar med 11 procent till 18,6 miljarder kronor.

– Jag får ofta frågan vad vi gjort annorlunda. Vi är Europas största livsmedelsaktör och det gör att vi kan hålla hög kvalitet på våra produkter men till ett lågt pris, så vi har bara följt vår affärsmodell, kommenterar Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.

Ursprungligen från Tyskland etablerade sig Lidl på den svenska marknaden 2003, i dag har man 204 butiker i omkring 150 svenska städer. Expansionsplanerna innebär att man i ett långsiktigt perspektiv ska ha omkring 300 butiker på den svenska marknaden.

– I år kommer vi att öppna tre nya butiker och kommande år öka takten. Vi har en långsiktig satsning i Sverige, sedan vill vi öppna på lägen där vi känner att vi kan vara under lång tid.

Ser ni framförallt en expansion i storstadsområden?

– Det är där vi ser den stora potentialen och framförallt i utkanten av storstadsregionen men vi är öppna för diskussioner överallt.

Ska öppna i Hallonbergen

Butikerna behöver nödvändigtvis inte ligga i anslutning till stora köpcentrum, påpekar Jakob Josefsson och nämner till exempel en butik man ska öppna i Stockholmsförorten Hallonbergen.

– Det bor väldigt mycket folk runtomkring men kanske inte så många som kommer med bil, sedan har vi en annan butik i Eslöv, där är det mera biltrafikanter.

Samtidigt har nu matpriserna normaliserats och den kraftiga uppgång som märktes av under 2023 har inte varit synbar de senaste månaderna.

Slutar inte jaga lågpriser

Att det skulle betyda att konsumenter slutar att jaga lågpriser tror dock inte Jakob Josefsson och hänvisar till hur det såg ut runtom i Europa efter finanskrisen 2008–2009.

– Även när inflationen har gått ned så behåller vi kundstommen, min analys är att det här är det nya normala och att vi är en del av veckohandlingen hos konsumenter.

Källa: Tobias Österberg/TT

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt