Lastbilsjätten förlänger betaltider till leverantörer – ”frustrerande”
Den globala fordonstillverkaren Traton har beslutat att förlänga betaltiderna för sina leverantörer avsevärt. Enligt Dagens Industri har denna förändring väckt frustration inom branschen. Samtidigt strävar Traton efter att öka sina marginaler betydligt, med nya mål för både koncernen och Scania. Förändringen innebär att fakturor nu kommer att betalas på längre tid än tidigare.
- Traton förlänger betaltider till 90 dagar eller mer.
- Koncernen siktar på att höja marginalen till 9-11 procent.
- Scania har tidigare skrivit under en kod för betalningar inom 30 dagar.
Frustration bland leverantörer
Traton, som är en del av Volkswagen-koncernen, har beslutat att förlänga betalningstiderna till sina leverantörer, något som rapporterats av Dagens Industri. VD för branschorganisationen FKG, Peter Bryntesson, beskriver situationen som "frustrerande". Traton motiverar förändringen med att man följer branschstandarder, men beslutet har ändå mött motstånd inom leverantörskretsar.
Ambitiösa marginalmål
Traton arbetar för att öka sin vinstmarginal med ett nytt mål på 9-11 procent, jämfört med tidigare 9 procent. För Scania, en av företagets mest kända varumärken, är målet att förbättra rörelsemarginalen till 15 procent från tidigare 12 procent. Dessa mål är en del av företagets strategi för att stärka sin position på den globala marknaden.
Historisk kontext och framtida utmaningar
Den svenska regeringen under socialdemokraternas ledning hotade år 2017 med lagstiftning om näringslivet inte självmant kortade betaltiderna. Som svar skapades en uppförandekod med målet att betala inom 30 dagar, vilket Scania är en av de företag som skrev under. Den nuvarande förändringen med förlängda betaltider kan därför ses som ett steg tillbaka från dessa tidigare åtaganden.
Traton är en betydande aktör inom fordonsindustrin, särskilt inriktad på tunga lastbilar, med stark närvaro i Europa och Asien. Företagets huvudkontor ligger i München. Vi på Börskollen har noterat att Traton har 14,477 ägare hos Avanza och 2,453 hos Nordnet, vilket visar på ett stort intresse från investerare. Det återstår att se hur förändringarna kommer att påverka företagets relationer med leverantörer och dess finansiella resultat.