Kundernas krav på digitala kundupplevelser revolutionerar bank- och finansbranschen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Artikel

Nyheter Börskollen

Kundernas krav på digitala kundupplevelser revolutionerar bank- och finansbranschen

Kundernas

Bank- och finansbranschen har under de senaste åren revolutionerats av digital teknik. Med hjälp av digital teknik kan banker och finansinstitut nu erbjuda innovativa produkter och tjänster som tidigare inte var möjliga. Den digitala utvecklingen har lett till att kundernas krav på upplevelsen satt press på hela branschen, där kunder förväntar sig en smidigare och mer personlig kundresa. För att möta kundernas förväntningar på kundupplevelsen behöver banker och finansinstitut skapa nya sätt att nå ut och interagera med sina kunder. För att lyckas med det behöver branschen lära känna sina kunder – för detta ändamål är data A och O.

Hur kundernas krav på digitala kundupplevelser påverkar bank och finansbranschen

Företag som förstår hur man skapar en användarvänlig, säker och personlig upplevelse för sina kunder har stora möjligheter att öka sin marknadsandel. Genom att erbjuda digitala tjänster som onlinebank, mobilappar och automatiserade betalningslösningar, med hjälp av företag som LINK Mobility, kan banker och finansinstitut ge sina kunder en smidigare upplevelse. Dessa tjänster gör det möjligt för kunderna att utföra transaktioner snabbare, effektivare och mer säkert än någonsin tidigare. Banker som dessutom utvecklar en databaserad och personlig kundkommunikation kan dra nytta av värdefulla insikter för att skapa långvariga kundrelationer, vilket leder till högre lojalitet och större intäkter.

Data fungerar som en ny valuta/Data – den nya valutan för bank- och finansbranschen

Data har blivit en ny valuta som används för att mäta och värdera allt från produkter till tjänster, men framför allt kundbeteenden och kundresor. Data hjälper företag att ta bättre beslut, optimera processer och skapa mer effektiva lösningar. Företag kan samla in data om sina kunder, deras beteenden och preferenser, vilket ger dem en bild av hur, vart och när de ska kommunicera med sina kunder. Genom att analysera data kan företag även identifiera trender och mönster som hjälper dem lära känna sina kunder så att de kan fatta bättre affärsbeslut. All data som samlas in ger företag insikter om hur de ska utforma sin strategi för att möta sina kunders förväntningar och behov.

En förbättrad kundupplevelse med hjälp av automatisering

Automatisering är ett effektivt sätt att förbättra kundupplevelsen. Genom att använda Marketing Automation kan företag utnyttja sin befintliga kunddata och samtidigt generera nya värdefulla beteendedata. På så sätt kan man bli mer personlig och pricksäker i sin kommunikation där företag kan kommunicera utifrån kundernas beteenden och interaktioner med företaget. Den här typen av verktyg gör att man kan nå rätt kund, med rätt innehåll, vid rätt tidpunkt samtidigt som man sparar både tid och pengar på uppgifter som annars kräver mycket resurser och ansträngning. Automatisering kan också hjälpa till att minska antalet fel som uppstår vid manuella processer, och kan förbättra kundupplevelsen och förenkla kundresan avsevärt. Företag kan använda automatisering för att skapa personaliserade erbjudanden och nå ut med annan viktig information baserat på kundens historik, beteenden och interaktioner med företaget. Marketing Automation-plattformar kan dessutom hantera stora mängder data snabbare och effektivare, vilket ger ett mer informationsrikt beslutsunderlag för affärsbeslut.

Tips om hur man kan anpassa sin strategi för att utveckla digitala kundupplevelser

En viktig del av att utveckla digitala kundupplevelser är att förstå dina kunders behov och följa trenderna. För att lyckas med detta kan du skapa enkäter eller undersökningar för att samla in feedback från dina kunder. Genom att ta reda på vad de tycker om din nuvarande tjänst eller produkt, vilka funktioner de vill se eller hur de vill få kommunikation från ditt företag, kan du bättre anpassa din strategi till deras specifika behov. Det är också viktigt att investera i nya tekniker som kan hjälpa dig att skapa bättre upplevelser för dina kunder såsom artificiell intelligens, maskininlärning och chatbots. Genom att använda dessa verktyg effektivt kan du skapa personaliserade upplevelser som gynnar både dig och dina kunder.

LINK Mobility är noterad på Oslo Börs och är Europas ledande och snabbast växande leverantör av mobilmeddelanden och mobiltjänster för företag. Vi har över 700 medarbetare i 30 kontor världen över och hjälper +47 000 globala företagskunder. LINK erbjuder kommunikationslösningar för betalningar, kundservice och marknadsföring.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt