Kraftigt minskad försäljning för Nobia
Kökstillverkaren Nobia – med varumärkena Marbodal och HTH – redovisar ett försäljningsras på 19 procent till 2,6 miljarder under årets första kvartal. Under första kvartal i fjol låg försäljningsintäkterna på 3,2 miljarder.
Kökstillverkaren Nobia – med varumärkena Marbodal och HTH – redovisar ett försäljningsras på 19 procent till 2,6 miljarder under årets första kvartal.
Under första kvartal i fjol låg försäljningsintäkterna på 3,2 miljarder.
Rörelseresultatet blev en förlust på 44 miljoner kronor, mot 246 miljoner kronor i förlust ett år tidigare.
"Marknaden fortsätter vara utmanande för både våra konsument- och projektaffärer. Vi förväntar oss att kombinationen av höga räntor och minskningen av antalet påbörjade byggstarter av bostäder kommer att fortsätta att belasta vår projektmarknad under resten av året", skriver den nytillträdde vd:n Kristoffer Ljungfelt i en kommentar.
"På konsumentmarknaden ser vi små förbättringar i konsumentförtroendet och en ökning av antalet designmöten i alla länder, även om det sker från en låg bas", tillägger han.
Källa: TT