Full fart i fabriken – men orderingången rasar
Rekord i produktion och leveranser och ett kraftigt vinstlyft präglar tredje kvartalet för lastbilstillverkaren Scania. Men orderingången pekar tvärt nedåt.
Svag efterfrågan på vissa håll i Europa och begränsningar i ordermottagningen i Latinamerika – för att säkra kvaliteten i nya mjukvaruplattformar – förklarar bakslaget när det gäller orderingången, enligt vd Christian Levin.
Den latinamerikanska bromsklossen är undanröjd nu, enligt Scaniachefen:
– Vi har öppnat böckerna igen. Utsikterna framåt tycker jag ser bra ut.
Vill se flera dubbelsänkningar
Fackliga uppgifter om att storägaren Volkswagen (VW) ska stänga fabriker, göra sig av med tiotusentals anställda och sänka löner tar han med ro. Scania rör sig i en annan del av fordonsindustrin när det gäller både produkter och geografisk exponering.
– Det ser bra ut i Latinamerika och har stabiliserats i Europa.
Fordonsflottor måste föryngras och serviceaffären – där Scania säljer reparationer, underhåll, finansiering och försäkringar – växer.
Snabba räntesänkningar – gärna med dubbla steg på 0,50 procentenheter åt gången från Riksbankens sida – finns dock på önskelistan.
– Gärna en och två gånger, säger Levin.
Han efterlyser även satsningar på laddinfrastruktur, mer nätkapacitet och slopade "subventioner av fossila bränslen" för att sätta fart på elektrifieringen.
Kinas svaga tillväxt och den ökade risken för handelskrig är två orosmoln.
– Vi är inte så beroende av Kina 2025, men när vi öppnar vår fabrik där i slutet av 2025 vill vi gärna se att Kina kommer tillbaka 2026.
– Vi hoppas på alla sätt att den trend som varit de sista åren bryts, så att vi får se mer (frihandel). Hur det påverkas av en eller annan kandidat går inte att veta något om, säger han om risken att expresident Donald Trump – med sina hot om nya höga tullar – vinner USA-valet nästa vecka.
"Ligger väldigt nära" Northvolt
Scania deltar i samtalen om batteritillverkaren Northvolts finansiella problem, enligt Levin.
– Självklart är vi med i diskussionerna, som vi alltid är när en leverantör får bekymmer. Vi tittar på vilket bästa sätt vi kan hjälpa dem.
Enligt Levin har Northvolt efter en anpassning av leveransplanerna i våras levererat de battericeller Scania behöver.
– I förhållande till vad vi kommit överens om.
– Vi ligger väldigt nära dem industriellt och hjälper till med upprampningen.
Fakta: Vinstlyft på 24 procent
Södertäljebaserade Scania redovisar en justerad rörelsevinst på 6,8 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det är en ökning med 24 procent jämfört med vinsten på 5,5 miljarder under motsvarande kvartal ett år tidigare.
Nettoomsättningen ökade med 2 procent och landade på 48,2 miljarder kronor. Fordonsleveranserna ökade också med 2 procent till 21 757 fordon.
Men orderingången gick åt fel håll och rasade 26 procent till 17 008 fordon, varav 169 var så kallade nollutsläppsfordon. Under motsvarande kvartal i fjol var antalet nollutsläppsfordon 331 stycken.
Scanias tyska ägarbolag Traton – en del av Volkswagenkoncernen – har inför kvartalsrapporten presenterat en så kallad omvänd vinstvarning där man flaggat för ett bättre rörelseresultat än väntat.
I Traton ingår utöver Scania även lastbils- och busstillverkarna MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus.
Källa: Joakim Goksör/TT