Kontaktannons för elväg på Öresundsbron
Många pusselbitar finns redan på plats för en framtida elväg på Öresundsbron. Det anser tre aktörer som nu gör en avsiktsförklaring för att på allvar få bollen i rullning. På en elväg kan fordonens batterier laddas under färd.
På en elväg kan fordonens batterier laddas under färd. Den kommersiella trafiken slipper därmed dyra stopp för laddning vid laddstolpar och batteristorleken kan krympas.
Just Öresundsbron skulle av flera skäl lämpa sig väl för elväg, anser Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet.
– Elväg lämpar sig egentligen för energiförsörjning av eldrivna fordon var som helst där det är mycket trafik och det är det på Öresundsbron.
Öresundsbron har också ett symboliskt värde, anser han.
Regionala transporter
Analys av trafikflödena har dessutom visat att en hel del av trafiken på bron är regional – den rör sig mellan närområdena till brofästena på respektive sida, framhåller Mats Alaküla. För just dessa transportörer skulle elväg på bron vara det som gör det lönsamt att gå över till eldrivna fordon.
För Öresundsbrons del handlar det om att leva upp till visionen att bli världens mest hållbara bro. Energin skulle kunna hämtas från solpaneler som sätts upp på den konstgjorda ön Pepparholmen.
Enligt Mats Alaküla skulle det räcka med totalt 8,5 kilometer elväg, med en investeringskostnad på cirka 20 miljoner kronor per kilometer, om elväg anläggs i båda riktningarna.
– Tekniken finns. Tekniken är tillräckligt mogen, säger han.
En kontaktannons
Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, tycker att man kan se avsiktsförklaringen som hennes företag nu gör tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet som en kontaktannons.
Syftet är att inleda samarbete med företag med regional koppling som regelbundet använder bron.
– Det är både de stora varumärkesägarna och transportörer. Det kan vara att man som varumärkesägare, till exempel Ikea eller Carlsberg som har mycket flöden över bron, säger att vi vill ha el. Eller så är det de stora logistikföretagen som utför tjänsterna, säger Karin Ebbinghaus.
Källa: Cecilia Klintö/TT