Konkurrensverket har BRA-SAS-avtalet "på radarn"
Konkurrensverket har inte fått in någon anmälan om så kallad kontrollprövning av det sjuåriga samarbetsavtalet mellan flygbolagen BRA och SAS, värderat till sex miljarder kronor. - Vi har det på vår radar.
I praktiken innebär avtalet att BRA slutar konkurrera när det gäller inrikestrafiken med SAS och i stället riktar in sig på att efter årsskiftet utifrån leasingvillkor flyga på uppdrag av SAS. På vissa svenska flyglinjer får SAS i och med detta en monopolställning.
– Det här är inte en sammanslagning av två bolag. Vi har valt att avsluta vår kommersiella verksamhet och istället göra kontraktsflygningar. Så det ska inte anmälas till Konkurrensverket. Det finns inget som kan stoppa oss från att göra det här, säger BRA:s huvudägare Per G Braathen.
Kan bli aktuellt att ställa frågor
McKelvey på Konkurrensverket räknar med att SAS och BRA inför presentationen av avtalet har gjort en egen bedömning av om det – utifrån regelverk kring marknadskoncentration och tröskelvärden – behöver göras en anmälan av avtalet för konkurrensprövning i Sverige eller av EU-kommissionen.
– Det är en bedömning parterna verkar ha gjort, att det inte behövs här, säger han.
Han tillägger att det ofta händer att Konkurrensverket ändå tittar närmare på den här typen av samarbeten och att det kan bli aktuellt att ställa frågor till parterna.
– Det är lite oklart utifrån den information som gick ut i morse, hur de har landat där, säger han om parternas beslut om att inte anmäla avtalet för prövning.
"Möjlighet att ingripa"
Och även om parternas bedömning är korrekt och avtalet inte ska prövas på förhand med kontrollanmälan kan Konkurrensverket stoppa affären.
– Parter får ingå samarbetsavtal och de gäller omedelbart när de har skrivits under. Men vi som konkurrensmyndighet kan ändå ställa frågor och ha synpunkter kring det. Och ytterst, om vi upptäcker att det finns konkurrensbegränsande effekter från det här avtalet, har vi möjlighet att ingripa, säger McKelvey.
Bland annat kan Konkurrensverket besluta att avtalet måste hävas och besluta om så kallad konkurrensskadeavgift.
Källa: Joakim Goksör/TT