Klassiska industriföretaget mot comeback på börsen – "vill följa Atlas Copco-modellen"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Börs & Finans

Klassiska industriföretaget mot comeback på börsen – "vill följa Atlas Copco-modellen"

Klassiska

Det anrika industriföretaget Kalmar är på väg tillbaka till börsen efter att ha varit i finländsk ägo i över två decennier. Beslutet om avknoppning från Cargotec tas på torsdagens årsstämma, och planen är att företaget ska börja handlas på Helsingforsbörsen den 1 juli.

  • Kalmar förväntas noteras på Helsingforsbörsen.
  • Avknoppningen ska öka tillväxtmöjligheterna och aktieägarvärdet.
  • Kalmar har närmare 5.000 anställda och en försäljning på 24 miljarder kronor.

Kalmar Industries

Kalmar, som tidigare var känt som Kalmar Industries, köptes ut från Stockholmsbörsen strax efter millennieskiftet. Sedan dess har företaget, som tillverkar truckar och traktorer för containerhantering, varit en del av den finländska koncernen Cargotec. Nu är Kalmar på väg att göra en comeback som ett separat börsbolag, vilket planeras att ske den 1 juli på Helsingforsbörsen, skriver Dagens Industri.

Förbättra tillväxtmöjligheter

Cargotec, som ägs till stor del av den finländska finansfamiljen Herlin, motiverar avknoppningen med att en separering av Kalmar från koncernens övriga verksamhet kommer att förbättra tillväxtmöjligheterna och öka aktieägarvärdet. Kalmars föreslagna vd, Sami Niiranen, som tidigare arbetat inom Atlas Copco och Epiroc, ser positivt på framtiden som ett fristående bolag och betonar vikten av ett förnyat fokus på strategisk utveckling och snabbare agerande.

Analytikerns syn på framtiden

Enligt Johan Eliason, analytiker på Kepler Cheuvreux, har investerare länge förespråkat en uppdelning av Cargotec. Han menar att Kalmar, som ett självständigt bolag, kommer att kunna fördela sina resurser bättre och fokusera mer på förvärv inom sina slutmarknader, något som tidigare bevisats framgångsrikt av bolag som Atlas Copco och Sandvik.

När Kalmar har knoppats av kommer Cargotec att bestå av Hiab, som står för 39 procent av koncernens omsättning, och MacGregor, som har 16 procent av intäkterna. Ambitionen är att avyttra MacGregor, som har haft svag lönsamhet på sistone. Hiab, som tillverkar kranar för lastbilar, har starka svenska rötter och grundades som Hydrauliska Industri AB i Hudiksvall år 1944.

Vi på Börskollen följer denna utveckling med stort intresse och ser fram emot att se hur Kalmar kommer att prestera som ett fristående börsbolag. Med en stark historik och en tydlig strategi för framtiden, har företaget potential att återigen bli en betydande aktör på marknaden.

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt