Klarna redo för börsen – "fråga om tajming"
Kriterierna för en börsnotering är på plats, enligt Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski. Långsiktiga mål för kundvolym, global närvaro och lönsamhet är uppnådda. – Nu är det mest en fråga om tajming, säger han om börsplanerna.
Den Stockholmsbaserade finanskoncernen Klarna är enligt den senaste rundan medieuppgifter på väg mot en notering av sin aktie i New York inom ett halvår.
Sebastian Siemiatkowski bekräftar att det börjar dra ihop sig till ett avgörande beslut.
– Vi har klarat kriterierna för en börsnotering och nu är det mest en fråga om tajming. Så vi jobbar aktivt med att göra allt som behövs för att kunna bli ett publikt bolag, säger han i en TT-intervju.
Vill bli bank för konsumenter
Enligt nyhetsbyrån Bloombergs källor ska det just nu föras samtal med investerare om en försäljning av befintliga Klarna-aktier innan noteringen. Siktet uppges vara inställt på en värdering på över 200 miljarder kronor.
Inför noteringen genomgår Klarna en omvandling. I juni kom beskedet att man säljer kassalösningen, Klarna Checkout, som verkar i ett segment där konkurrensen från globala spelare som Stripe, Adyen och Shopify är stenhård. Detta är samtidigt företag som Klarna samarbetar med runt om i världen, för att kunna erbjuda betalningar via de företagens kassalösningar.
– Själva betaldelen som handlarna behöver finns det andra aktörer som är bättre på. Därför valde vi att sälja av Klarna Checkout. Vi vill bli mer ett nätverk och en kortutgivare, en bank för konsumenter, säger Siemiatkowski.
Han pekar ut American Express (Amex) som förebild, som både ger ut kort och har byggt upp ett globalt nätverk.
Klarna ger sedan en tid ut fysiska betalkort med koppling till Visa och har även sparkonton. I veckan kom dessutom Klarna saldo, en typ av transaktionskonto med ränta för insättningar, överföringar och betalningar samt ett nytt verktyg för att hantera cashback-erbjudanden.
"Potential att växa"
Lönekonton, bolån och fondsparande kan mycket väl ingå i utbudet i framtiden, enligt Siemiatkowski.
– Men vi har valt att inte börja där.
Fotfäste finns på stora marknader som USA, Tyskland och Storbritannien.
– Nu har vi varit lönsamma i USA i ett och ett halvt år.
Geografisk expansion är också ett tema framöver. Ökad marknadsandel i USA är prioriterat.
– Vi har mycket kvar att göra. Vi har otroligt mycket potential att växa.
EU är också viktigt.
– Vi har några mindre länder kvar i EU: Estland, Lettland och Litauen och några till – så att vi täcker hela EU. Sedan har vi den globala täckning vi behöver för att vara med och konkurrera.
Källa: Joakim Goksör/TT