Klarna lanserar konto – utmanar bankerna
Betaljätten Klarna lanserar en ny typ av konto, Klarna saldo. Det påminner om ett vanligt bankkonto med ränta, och kommer att erbjudas till kunder i USA och tolv europeiska länder – inklusive Sverige.
Sedan tidigare finns det möjlighet att spara pengar hos Klarna, som även erbjuder sina kunder ett fysiskt betalkort med koppling till Visa.
– Nu får vi precis det vi har drömt om, det vill säga att Klarna ska fungera mer som en fullständig banklösning för våra kunder. Det första viktiga är ju då att kunna ha en positiv balans, ett saldo helt enkelt, säger Sebastian Siemiatkowski om Klarna saldo.
Jämförelsevis hög ränta
Dålig konkurrens och höga vinstmarginaler hos bankerna öppnar för satsningen, som är långsiktig, enligt Siemiatkowski. För att locka till sig pengar från olika typer av löne- och transaktionskonton i traditionella banker kommer Klarna att satsa på en jämförelsevis hög ränta på insatta pengar. I lanseringen erbjuds upp till 3,58 procent.
Samtidigt lanserar Klarna ett nytt verktyg som kan ge tillbaka en del av pengarna kunderna handlar för – så kallade “cashback”. "Cashback"-erbjudanden ute i nätbutikerna kommer att vara direkt kopplade till Klarnas nya saldokonton.
I strikt juridisk mening är Klarna saldo inte ett lönekonto. Det går exempelvis inte att få en lön utbetald direkt in på kontot.
– Men i princip kommer det fungera på ett liknande sätt. Du kan ha en positiv balans och du kan ha dina pengar där. Men det är några steg kvar innan det blir stället där du får in din lön, säger Siemiatkowski.
"Den absolut största utmaningen"
Omkring 30–40 procent av alla betalningar som i dag görs med hjälp av Klarna handlar om direktbetalningar. Klarna-chefen tror att denna andel kommer att öka.
– Då är det jätteviktigt att kunna ha ett saldo hos oss som du kan handla med på nätet.
Siemiatkowski beskriver inträdesbarriärerna för nya spelare i banksektorn som höga. Det är dyrt, kräver stora teknikinvesteringar och innebär höga kostnader för att klara alla regelkrav.
– Man måste nå upp till en viss storlek för att få det att fungera. Men den absolut största utmaningen är att hitta kunderna, säger han.
– Men i princip varje vuxen svensk har vår app och använder oss dagligen. Så vi har klarat den största barriären. Vi har faktiskt fler kunder än någon annan bank i Sverige. Kunderna kanske har bostadslån och lönekonto någon annanstans, men vi har kunderna.
Källa: Joakim Goksör/TT