Kinesiskt nätverk bakom svenska bluffsajter
Svenska köpare kan ha blivit blåsta av bluffsajter – från kriminella gäng i Kina. Fler än 800 000 personer i Europa och USA har lurats att dela med sig av kortuppgifter till ett stort nätverk bakom falska näthandelsbutiker.
Bluffsajterna beskrivs drivas på en industriell skala, där programmerare har skapat tiotusentals falska näthandelssidor som erbjuder designerkläder och accessoarer från kända varumärken såsom Hugo Boss, Dior och Nike.
Över 76 000 bluffhemsidor har publicerats på flera olika språk, bland annat på svenska, engelska, franska och tyska, visar en gemensam granskning från The Guardian, Le Monde och Die Zeit.
Ofta har priserna varit det halverade jämfört med andra näthandelssidor. Men kunderna har i de flesta inte fått något levererat på posten. Ett fåtal personer fick paket från företagen, men inte de varor som beställts, skriver The Guardian.
Bedrägeri på flera nivåer
Bedrägeriet från bluffsajterna sker på två olika sätt, enligt Security Research Labs, ett säkerhetsforskningsföretag i Berlin. Dels har näthandelssajterna samlat in kreditkortsuppgifter via falska betalningssystem men inte tagit emot några pengar. Och dels sker falsk försäljning, alltså att personen bakom bluffsidan tar emot pengar men skickar inga varor.
Kriminella grupper
Storbritanniens institut för handelsstandarder beskriver nätverket med bluffsajterna som en av de största bedrägerierna i sitt slag.
– Ofta är dessa människor bakom bluffsidorna en del av organiserade kriminella grupper. De samlar in data från kunder som sedan kan användas för phishing-försök, säger Katherine Hart vid Chartered Trading Standards Institute, till The Guardian.
Nätverket har sitt ursprung i Fujian-provinsen i Kina och arbetet med bluffsajterna har pågått i närmare ett decennium.
Källa: Moa Persson/TT