Kinesiska lågprissajter lyfter E-handeln
![Kinesiska lågprissajter lyfter E-handeln](https://img.borskollen.se/cms/2025/02/250212-ehandel-9071b278.jpg)
Den svenska e-handeln omsatte 160 miljarder kronor i fjol. Det innebär en återhämtning jämfört med ett svagt 2023. Köp från utlandet – inte minst från de kinesiska lågprisjättarna – ökar kraftigt.
E-handelns omsättning växte med 11 procent under 2024, visar Svensk Handels e-handelsindikator.
Alla varukategorier steg i omsättning, många ökade kraftigt sett till procent. Enligt Svensk Handel ska dock tillväxttalen tolkas försiktigt på grund av ett väldigt svagt 2023. I jämförelse med 2022 backade många kategorier.
"E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
"Men än befinner sig branschen i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period."
En betydande del av tillväxten drevs av en kraftig ökning av köp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen där uppskattas till cirka 18 miljarder kronor, en ökning med över 50 procent jämfört med 2023.
En förklaring är att allt fler handlar av kinesiska lågprisaktörer som Temu och Shein. Runt var tionde svensk konsument i åldern 18–89 gör det en genomsnittlig månad, enligt Svensk Handel.
Per Ljungberg beskriver "den explosionsartade ökningen" av inköp från utländska lågprisjättar som "ett stort orosmoln" för svenska och europeiska handlare.
Källa: TT