Kinesisk lågprisaktör gör storsuccé i USA – Så går det för Temu

Kinesiska e-handelsplattformen Temu gör stora framsteg på den amerikanska marknaden, främst inom lågprissegmentet. Detta framgår av ny data från analysföretaget Earnest Analytics. Trots att Temu bara har varit aktivt i USA sedan förra året, har företaget redan en marknadsandel på 17 procent.
Enligt Earnest Analytics har Temu nu en större marknadsandel än Five Below, som innehar 8 procent av marknaden. Dock ligger Temu fortfarande bakom marknadsledarna Dollar General och Dollar Tree, som har 43 respektive 28 procent av marknaden.
Temu knappar in på Dollar General och Dollar Tree
Trots avståndet till de amerikanska lågprisjättarna Dollar General och Dollar Tree, är det tydligt att Temu är på uppåtgående. För att sätta det i perspektiv, Dollar General innehar nu 57 procent av marknaden, ner från 43 procent i början av året, och Dollar Tree har minskat sin andel från 32 till 28 procent.
“Temu har fördelen av nyhet och spänning som är svårt att återskapa för stela lågprisvarumärken”, säger Michael Ashley Schulman, investeringschef på Running Point Capital Advisors.
Detta skriver CNBC, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Temu en del av större e-handelsnätverk
Temu är en del av det kinesiska e-handelsnätverket PDD Holdings, som även äger Pinduoduo, en annan populär online-shoppingplattform. Deras snabba expansion och framgång i USA illustrerar tydligt att kinesiska företag kan bli starka konkurrenter på den amerikanska marknaden.