Kinesisk elbilstillverkare ökar takten – på väg att uppfylla mål
Teknikföretaget Xiaomi har gjort ett betydande avtryck på elbilsmarknaden genom att leverera över 20 000 SU7-elbilar i oktober. Även om företaget är mest känt för sina mobiltelefoner och hushållsapparater, satsar det nu stort på elbilar. Xiaomi har som mål att nå 100 000 levererade enheter av modellen SU7 innan november är slut, rapporterar Finwire.
- Xiaomi levererade över 20 000 SU7-elbilar i oktober.
- Målet är att nå 100 000 levererade SU7-bilar i november.
- SU7 introducerades med ett pris betydligt lägre än Teslas billigaste modell i Kina.
Konkurrens med etablerade aktörer
Den kinesiska teknikjätten Xiaomi lanserade sin första elbil, SU7, i slutet av mars. Modellen introducerades på marknaden med ett startpris som var 4 000 dollar lägre än Teslas billigaste bil i Kina vid den tiden. Hittills under året har Xiaomi levererat över 75 000 enheter av SU7-modellen. Företaget är nu på god väg att uppfylla sitt ambitiösa mål att leverera 100 000 bilar före slutet av november.
Snabbare produktionstakt än konkurrenterna
Jämfört med sina konkurrenter har Xiaomi uppnått en snabbare produktions- och leveranstakt. Xpeng och Nio, två av de ledande elbilstillverkarna i Kina, tog ungefär sex år att nå 100 000 producerade enheter, medan Tesla behövde cirka 12 år för att nå samma milstolpe. Xpeng satte nyligen ett personligt månadsrekord genom att leverera 20 000 bilar i september, vilket inkluderade det nya lågkostnadsmärket Mona.
På Börskollen håller vi ett vakande öga på utvecklingen inom elbilsmarknaden, och Xiaomi framstår som en kraft att räkna med. Deras snabba framsteg visar på potentialen hos nykomlingar i en industrisektor som traditionellt har dominerats av långsiktigt etablerade företag.