Kinas första toppspel tar världen med storm
Det kinesiska actionspelet Black Myth: Wukong har på kort tid blivit en global succé. Spelet, som utspelar sig i ett mytologiskt Kina, såldes i över tio miljoner exemplar inom tre dagar efter lanseringen. Spelet fortsätter att dominera försäljningslistorna världen över.
- Black Myth: Wukong sålde över tio miljoner enheter inom tre dagar.
- Spelet rankas fortsatt högt på försäljningslistorna globalt.
- Spelet utvecklades av kinesiska Game Science med stöd från Tencent.
Kinas första försök på ett toppspel, ett så kallat AAA-spel, har gett positiva resultat. Det nya actionspelet, Black Myth: Wukong, som utspelar sig i ett mytologiskt Kina, har sålts i mer än tio miljoner enheter tre dagar efter lanseringen den 20 augusti. Det rapporterar CNBC.
Stark global försäljning
Spelet var tio dagar senare fortfarande rankat tvåa i USA och etta globalt, enligt plattformen Steam där det går att köpa det för cirka 60 dollar eller mer. Black Myth: Wukong är utvecklat av studion Game Science, som är uppbackat av Tencent.
Kommentar från Hero Games
I en intervju med CNBC säger Dino Ying, ordförande för Hero Games som tillsammans distribuerat spelet och är en tidig investerare i Game Science, att försäljningen nu har ökat med "mycket mer" än tio miljoner enheter, men tillade att det inte hade än nått en fördubbling från den siffran.
AAA-spelens värld
AAA avser i allmänhet titlar med hög grafisk kvalitet och betydande marknadsföring. Dessa videospel tenderar att komma från spelbjässar som Nintendo, Ubisoft och Electronic Arts. Med Black Myth: Wukong har Kina nu visat att de också kan konkurrera på denna högprofilerade marknad.
Vi på Börskollen ser med spänning fram emot hur marknaden kommer att utvecklas och vilka framtida framgångar kinesiska spelutvecklare kan komma att uppnå inom AAA-segmentet.