Northvolt i kris – "Dialogen pågår"
Den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd eller konkurs, rapporterar flera medier med hänvisning till källor.
De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt tidningen Financial Times.
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan i september inte når upp till sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå. Det handlar bland annat om målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024. Målen ska enligt Reuters nu ha beskrivits som inaktuella av Northvolt.
Kommenterar inte rykten
Produktionen på Skellefteåfabriken "möter kundernas behov och de åtaganden vi har gett till dem, och uppskalningen gör framsteg hela tiden", skriver Erik Zsiga i en kommentar till TT.
Detta är enligt Zsiga också det viktigaste sättet att skapa långsiktigt förtroende för leveranserna.
"Vi kommenterar aldrig rykten", är hans svar när det gäller uppgifterna om att Northvolt skulle vara några dagar från att söka om konkursskydd eller konkurs.
"Dialogen om en framtida finansiering pågår fortfarande med berörda parter, och när det finns något att kommunicera kommer vi förstås att göra det", tillägger han.
Northvolts grundare och vd Peter Carlsson har nyligen sagt att bolaget långsiktigt behöver dra in 10 miljarder kronor under det kommande året.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tycker att det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare.
Kapitalstarka ägare tvekar
Men om det ska bli svenska Northvolt som axlar den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Och detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau.
Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.
– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de skjuta till kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt bolag, där vinsterna sedan går till privata intressen? frågar han sig.
Fakta: Northvolts kris i korthet
Northvolts kris följer på ett år präglat av försenade leveranser och problem att få upp volymen i produktionen av kvalitetsbatterier, som bland annat ledde till att den tyska biltillverkaren BMW drog tillbaka en order värd över 20 miljarder i juni.
Batteritillverkaren, med betalningsföreläggande för drygt en halv miljard hos Kronofogden enligt Dagens Nyheter – har sedan september stängt ned flera stora satsningar, sagt upp en femtedel av personalen och försatt dotterbolaget Northvolt Expansion – som höll på att bygga en ny batterifabrik – i konkurs med flera miljarder i skulder.
Så sent som i förra veckan sålde Northvolt en fabriksanläggning i San Leandro, Kalifornien. Bolaget förhandlar samtidigt med biltillverkaren Volvo Cars om framtiden för fabriksbygget Novo Energy i Göteborg, sedan delägaren Volvo Cars anklagat delägaren Northvolt för avtalsbrott.
Ett tecken på att samtalen om hur bolaget ska räddas inte går bra kom förra veckan, när storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, hoppade av sitt uppdrag.
Källa: Joakim Goksör/TT