Kalkyl: Elbil billigare än gratis dieselbil
Från och med 2024 kommer miljözonen i centrala Stockholm endast vara tillgänglig för elbilar, ett steg i riktning mot en helt utsläppsfri innerstad senast 2030. Trots att detta förmodligen kommer att leda till betydande miljöförbättringar, väcker det också frågor kring kostnaden för att äga och köra en elbil, särskilt för de som för närvarande kör billigare, äldre fordon.
En framtid med elbilar
Det är bara en tidsfråga innan centrala Stockholm blir en zon enbart för elbilar. Detta är ett initiativ som stöds av kommunledningen, inklusive Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Men även oppositionen, i form av Moderaterna, instämmer i målet om en avgasfri stad 2030, trots oenighet om de enskilda stegen för att uppnå detta.
För att illustrera detta så gjorde Teknikens Värld en jämförelse mellan en Lancia Delta dieselbil från 2012, inköpt för 35 000 kronor, och en eldriven Nissan Leaf av samma ålder, med startpris på 75 000 kronor på begagnatmarknaden.
Kostnaden för att köra en elbil
Även om dessa förändringar innebär positiva miljöeffekter, finns det bekymmer kring kostnaden för att äga och köra en elbil. För att illustrera detta så gjorde Teknikens Värld en jämförelse mellan en Lancia Delta dieselbil från 2012, inköpt för 35 000 kronor, och en eldriven Nissan Leaf av samma ålder, med startpris på 75 000 kronor på begagnatmarknaden.
Trots att dieselbilen har en lägre inköpskostnad, så innebär den höga bränslekostnaden och värdeminskning att den totala kostnaden för bilen hamnar på omkring 30 000 kronor per år. Å andra sidan, trots den högre inköpskostnaden för elbilen, bidrar den lägre skatten, mindre servicekostnad och mindre bränslekostnad till en total kostnad på 24 610 kronor per år.
När dom räknar med en genomsnittlig elkostnad på 2 kronor per kWh, blir det tydligt att även om du skulle få en dieselbil gratis, skulle dess ägandekostnader fortfarande överstiga de för en elbil.
Gratis dieselbil dyrare än elbil
Även om en dieselbil, som är över tio år gammal, är kostnadseffektiv, visar det sig att en äldre elbil kan vara ännu mer ekonomisk. När dom räknar med en genomsnittlig elkostnad på 2 kronor per kWh, blir det tydligt att även om du skulle få en dieselbil gratis, skulle dess ägandekostnader fortfarande överstiga de för en elbil.
Detta gäller inte bara för dieselbilar, utan även för bensindrivna fordon. Om vi ser till dyrare modeller av bensin- eller dieselbilar, som en Volkswagen Golf, Volvo V50 eller Toyota Auris av samma ålder, är deras driftkostnader per mil betydligt högre jämfört med en Lancia Delta, vilket gör dem ännu mindre ekonomiska.
Detta rapporterar Tekniken Värld om.
Detta visar att det faktiskt kan vara billigare att äga en äldre elbil, trots högre inköpspris, särskilt med tanke på de kommande förändringarna i Stockholms innerstad. Den uppenbara nackdelen är att äldre elbilar ofta har en lägre batterikapacitet, men det är en faktor som måste vägas mot de ekonomiska fördelarna och miljöfördelarna.