Sista chansen: Teckna i IPO-aktuella investmentbolaget med hög väntad direktavkastning
Ramlösa Shipping står inför en spännande börsnotering som ger svenska investerare ett enkelt sätt att få exponering mot den globala sjöfartsmarknaden. Med en portfölj bestående av tre fartyg och planer på att utöka verksamheten genom nya investeringar, är bolaget väl positionerat att dra nytta av de positiva trender som råder inom sjöfarten.
I samband med noteringen genomförs en nyemission där Ramlösa Shipping planerar att stärka sin kassa med 27 MSEK före emissionskostnader. Stefan Norrsell, VD för Ramlösa Shipping, kommenterar;
Genom ett gediget team med rätt erfarenhet och kontaktnät så får man via en investering i Ramlösa Shipping en möjlighet till att vara med på resan och kapitalisera på den globala sjöfartssektorns tillväxt.
Analyst Group kommenterar
"Ramlösa shipping är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20-30 % på Bolagets investeringar.
Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario."
Läs den fullständig aktieanalys här.
I videon berättar VD Stefan Norrsell om bolaget starka kassaflöden som möjliggör en hög väntad årlig direktavkastning till bolagets aktieägare.
Fem anledningar till att investera i Ramlösa Shipping
1) Erbjuder en unik investeringsmöjlighet för investerare
Genom en investering i Ramlösa får investerare exponering mot sjöfartssektorn, något som tidigare varit svårtillgängligt för privata investerare. Shippingmarknaden har under de senaste åren varit stark givet olika makroekonomiska faktorer.
Covid-19 medförde en ökad efterfrågan på varor, vilket således även stärkte efterfrågan på frakt av varor, samtidigt som geopolitiska faktorer, såsom konflikten mellan Israel och Hamas samt kriget i Ukraina, har stärkt sjöfartssektorn under de senaste åren. Framgent förväntas underinvesteringar i fartyg, därmed minskat utbud, stärka efterfrågan på den befintliga flottan inom de fartygstyper som Ramlösa har investerat i banar väg för potentiell fortsatt stark intjäning på de fartygen genom starka fraktrater.
2) Ledning och styrelse innehar lång och bred erfarenhet med starkt track record
Ramlösas ledning och styrelse är erfarna experter, investerare och finansiella rådgivare med djupgående erfarenhet från rederier och skeppsmäklerier. Givet erfarenheten inom ledning och styrelse så är bolaget väl lämpat för att identifiera de bästa fartygsinvesteringarna sett till riskjusterad avkastning, där riktlinjerna för nya projekt är att de ska innebära låg risk för samt att ha potential att ge minst 20 procent årlig avkastning på varje enskild investering, beräknat totalt efter försäljning.
Ramlösa har en tillväxtstrategi om att fortsätta identifiera attraktiva investeringsmöjligheter som delägare i fartyg, genom fartygsägande bolag och att diversifiera shippinginnehavet genom att kontinuerligt föra dialoger med partners på global basis för att hitta de bästa investeringsmöjligheterna, vilka är kontakter som Ramlösas ledning och styrelse har byggt upp under långa karriärer inom branschen, något som investerare i Ramlösa således får tillgång till.
Bolaget har därtill ett kort men starkt track record på tidigare fartygsinvesteringar, där en majoritetsandel i råoljetankern London Star förvärvades i december år 2022, vilken genererade en IRR om 83 % efter att fartyget såldes under februari år 2024.
3) En förväntad hög avkastning och låg kostnadsbas ger möjlighet till både nyinvesteringar och utdelningar
Ramlösas nuvarande investeringar i tre fartyg beräknas ha gett positiv avkastning sedan bolaget gjorde dessa investeringar tidigare under 2024, bland annat tack vare ökade fraktrater som har lett till positiva kassaflöden. Med detta i åtanke, samt uppskattade framtida intäkter som gynnas av faktorer såsom ett förväntat minskat utbud av fartyg och stabila kassaflöden från bareboat-kontraktet för Leonardo B förväntas en fortsatt stark avkastning framöver. Kassaflöden går till de SPV-bolag som äger fartygen till 100 %, där Ramlösa är delägare, och delas sedan ut till ägarna, inklusive Ramlösa.
Genom att Ramlösa får dessa utdelningar och har låga fasta kostnader, eftersom bolaget inte behöver anställa operativ personal för fartygens drift eller underhåll, skapas positiva kassaflöden. Dessa kassaflöden förväntas Ramlösa använda för att göra nya investeringar eller för att dela ut till aktieägarna, vilket är en viktig värdedrivare för Ramlösa.
4) En diversifierad portfölj bidrar till effektiv riskhantering
Fartygsinvesteringar kännetecknas av en relativt hög risknivå och marknaden är påverkad av hög volatilitet, vilken i sin tur påverkas av olika makroekonomiska faktorer såsom konjunkturläge, geopolitik och handelsavtal. Samtidigt kan geopolitiska konflikter, som exempelvis konflikten mellan Israel och Palestina som har lett till trafikstopp genom Röda Havet och därmed högre fraktrater, förändra förutsättningarna på shippingmarknaden.
För att hantera dessa risker har Ramlösa byggt upp en bred portfölj av fartyg, som omfattar olika fartygstyper, kontraktstyper och geografiska marknader. Den geografiska spridningen av fartygen innebär också att de påverkas i olika grad av makroekonomiska faktorer i olika delar av världen, och fartygen kan flyttas till andra områden om det bedöms ge högre avkastning.
5) Låg orderstock för fartyg inom Ramlösas segment förväntas främja fraktraterna
En central faktor för intäkterna från Ramlösas fartyg är fraktraterna, vilka påverkas av balansen mellan utbud och efterfrågan på fartyg. För att uppskatta det framtida utbudet av fartyg kan orderböcker för fartyg som är under konstruktion analyseras, och med tanke på att det tar flera år att bygga ett fartyg, är leveranserna under de kommande åren relativt förutsägbara.
Inom segmentet handy tankers, medelstora tankfartyg som inkluderar Ramlösas fartyg Chemtrans Mobile, utgör orderstocken endast 2 % av den nuvarande flottan. Dessutom är 68 % av den totala flottan äldre än 15 år, vilket ökar sannolikheten för att fartyg tas ur drift, vilket i sin tur minskar utbudet.
Gällande feeders, mindre containerfartyg som Ramlösas fartyg Perseus, utgör orderstocken endast cirka 5 % av det totala antalet existerande feeders, samtidigt som cirka 12 % av flottan är över 25 år gammal. Med hänsyn till denna marknadsdynamik bedöms Ramlösa ha goda möjligheter att dra nytta av ett minskat utbud av fartyg, vilket, allt annat lika, förväntas leda till högre fraktrater och därmed ökad intjäning för bolagets fartyg.
Nordnet eller Avanza har inte varit part i framtagandet av erbjudandet, utan mottar och administrerar endast ansökningar om teckning. Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.