Sista chansen att teckna: Svenskt iGaming-bolag släpper spelsuccé globalt och fyller på kassan
iGaming-branschen går som tåget och har de senaste fem åren visat på tillväxtsiffror runt 20% årligen. Mitt i denna snabba utveckling har den svenska First North-noterade spelutvecklaren Gaming Corps lite i skymundan börjat göra rejäla avtryck på den globala iGaming-scenen. Bolaget har förutom att de visat kraftig tillväxt de senaste åren också utvecklat ett gediget distributionsnätverk för sina spel samt etablerat sig som en av de mest innovativa utvecklarna av icke-traditionella spel inom casino-branschen.
För att accelerera sin tillväxt och öka investeringarna i organisationen och produkten genomför Gaming Corps nu en företrädesemission som initialt kan tillföra bolaget 31,7 MSEK.
Gaming Corps teknologiportfölj innehåller sex unika spelmotorer och bolaget utvecklar slots och andra kasinospel inom flera kategorier, inklusive Casino Slots, Table Games, Multiplier Games, Mine Games samt den unika Smash4Cash-serien. Bolaget har för närvarande cirka 50 spel i sin katalog, utvecklade antingen exklusivt eller icke-exklusivt för operatörer. Smash4Cash-serien är det senaste tillskottet, vars spelmekanik har hyllats av streamers och mött stark efterfrågan från marknaden.
Bolagets unika distributionsnätverk
En av Gaming Corps huvudstyrkor är bolagets distributionsnätverk. Distributionen omfattar över 1 360 onlinekasinon på mer än 50 geografiska marknader. Tack vare nätverket kan spel levereras antingen direkt till operatörer genom direkt integration eller via flera av marknadens största aggregatorer. Ett starkt distributionsnätverk är en förutsättning för framgång på den konkurrensutsatta iGaming-marknaden både på lång och kort sikt, där räckvidd och tillgänglighet är nyckeln till ökad tillväxt.
Snoop’s High Roller. Pressbild Gaming Corps.
Ett av bolagets mest kända spel är Snoop’s High Roller, ett slots-spel utvecklat i samarbete med världsartisten Snoop Dogg och den ledande kasinoplattformen Roobet. Spelet, som bygger på Snoop Doggs personlighet, livsstil, musikaliska profil och charm, lanserades initialt exklusivt för Roobet och har hyllats av både streamers och spelare världen över. Spelet har nyligen lanserats globalt genom Gaming Corps distributionsnätverk, vilket öppnar upp för en ännu större publik och stärker bolagets position på marknaden.
Under sommaren breddade också Gaming Corps sin verksamhet genom att introducera det nya affärsområdet Remote Game Server (RGS). RGS innebär att företaget erbjuder sin teknologi och sitt distributionsnätverk till andra spelstudios, som då kan använda plattformen för att snabbt och kostnadseffektivt utveckla, lansera och distribuera sina egna spel. Kort efter lanseringen av RGS ingick bolaget också ett avtal med en global iGaming-koncern om spelutveckling till ett initialt värde om cirka 7,0 MSEK över en 12-månadersperiod. Detta markerar början på en ny och potentiellt lukrativ intäktsström och indikerar stark marknadsefterfrågan på det nya affärsområdet.
Företaget har en tydlig vision för långsiktig expansion och innovation. Planerna i arbetet mot lönsamhet under de närmaste 12 månaderna inkluderar bland annat fler strategiska partnerskap, säkrande av ytterligare licenser och expansion till nya geografiska marknader. Genom att investera i forskning och utveckling av ytterligare unika spelmotorer samt förnya sitt spelutbud är Gaming Corps målsättning att befästa sin position som en ledande aktör inom branschen.
Vårt distributionsnätverk är hjärtat i vår verksamhet och en nyckelkomponent i vår framgång.
Detta säger Gaming Corps VD Juha Kaupinnen och fortsätter;
"Genom att kombinera innovativa icke-traditionella spel med en vår heltäckande distribution når vi ut till spelare över hela världen. Vi är stolta över allt vi har åstadkommit under de senaste åren och ser fram emot att fortsätta arbeta stenhårt för att ta bolaget mot både ökad tillväxt och lönsamhet för att skapa ökat värde för oss aktieägare."
Kapitalanskaffning för att accelerera sin tillväxt
För att accelerera sin tillväxt genomför Gaming Corps nu en företrädesemission som initialt kan tillföra bolaget högst 31,7 MSEK före emissionskostnader. Nettolikviden om cirka 27,6 MSEK kommer att användas för att optimera kapitalstrukturen och öka investeringarna i organisationen och produkten. Inom ramen för emissionen har bolaget erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden om totalt cirka 8,4 MSEK, vilket motsvarar cirka 26,6 procent av emissionen.
Gaming Corps är en unik aktör på iGaming-marknaden globalt. Med sitt breda distributionsnätverk, unika spelmotorer, starka partnerskap och tydliga vision har företaget alla förutsättningar för att bli en ledande kraft inom branschen. Den pågående företrädesemissionen är ett bra tillfälle för investerare som vill vara med på bolagets resa framöver.
Denna artikel är en annons. Ett prospekt (“Prospektet”) har upprättats med anledning av genomförandet av nyemission av units till befintliga aktieägare i Gaming Corps AB (“Gaming Corps” eller “Bolaget”) (“Företrädesemissionen”). Prospektet kan erhållas på Gaming Corps hemsida och har godkänts och registrerats av Finansinspektionen den 2 oktober 2024. Finansinspektionens godkännande ska inte uppfattas som ett godkännande av de erbjudna värdepapperen. Prospektet innehåller en beskrivning av potentiella risker och fördelar kopplade till en investering i Bolaget och potentiella investerare rekommenderas att läsa Prospektet i dess helhet innan ett investeringsbeslut fattas.