Sista chansen: Svensk innovation siktar på global tillväxtresa
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Artikeln är ett annonssamarbete

Nyheter Börskollen Noteringar & Emissioner

Sista chansen: Svensk innovation siktar på global tillväxtresa

Sista

Marknaden för växtbaserade livsmedel förväntas växa kraftigt under kommande år. Ett bolag som verkar inom just detta område är DUG Foodtech som utvecklar, säljer och marknadsför livsmedel med potatis som grundråvara. Med betydligt lägre rörelsekostnader, ett uppdaterat recept och en ny grafisk profil är bolaget nu bättre positionerat för att ta tillvara på tillväxtmöjligheterna som finns på denna mångmiljardmarknad.

För att möta den ökade efterfrågan som bolaget ser på sina produkter genomför DUG Foodtech just nu en emission som vid fullteckning tillför bolaget 28 MSEK före emissionskostnader. Emissionen är säkerställd till 100%, från bland annat styrelsen och ledning genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden.

Patenterad teknologi

Med rötter i forskning vid Lunds universitet har DUG Foodtech utvecklat en patenterad emulsion baserad på potatis och rapsolja. Med hjälp av denna teknik siktar bolaget på att skapa nya produktkategorier inom växtbaserade livsmedel. I dagsläget består produktportföljen av DUG potatisdryck i flera olika varianter, samtidigt som bolaget undersöker nya användningsområden utöver mejerialternativ.

Livsmedelsbasen (emulsionen) är helt vegansk, rik på omega 3-fettsyror och fri från de 14 vanligaste allergierna. Produktionsprocessen för DUG potatisdryck är dessutom betydligt kortare än den för havredryck och den genererar inga restprodukter, vilket gör den till ett attraktivt alternativ för både hälso- och miljömedvetna konsumenter.

Stort intresse för bolagets produkter


Under det senaste året har DUG Foodtech genomfört ett omfattande
kostnadsbesparingsprogram, vilket har förbättrat möjligheten till lönsamhet och mer än halverat rörelsekostnaderna till cirka 1 MSEK per månad. Dessutom har bolaget lagt grunden för sin kommersiella nystart genom att bland annat byta namn till DUG Foodtech (tidigare Veg of Lund) samt genom att förnya receptet och uppdatera förpackningen.

Sedan våren 2024 har bolaget positionerat sig på utvalda marknader runt om i Europa där bolagets produkter har genererat stort intresse, särskilt i Tyskland. Det positiva mottagandet på den tyska marknaden ses som särskilt gynnsamt eftersom det ökar möjligheterna till försäljning på närliggande marknader då Tyskland är en central marknad för vegetabiliska produkter. Vid halvårsskiftet blev bolagets produkter dessutom tillgängliga på REWE Lieferservice – med sammanlagt 3 700 butiker i Tyskland – vilket skapar betydande tillväxtmöjligheter.

DUG Foodtech är idag i tidigt skede i sin kommersialisering och internationaliseringen där företagsledningen ser goda möjligheter till att fortsätta sin expandera till nya marknader samt att öka försäljningen. Vid fullteckning av företrädesemissionen som för närvarande genomförs kommer bolaget erhålla ungefär 28 MSEK före emissionskostnader där kapitaltillskottet bland annat möjliggör en ökad produktions-, lager- och leveranskapacitet.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Läses av andra just nu

Nyheter om Dug Foodtech

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt