Ingen elbil i gamla Saab-fabriken – produktion av elbilen Emily GT flyttas
Planerna om att tillverka den nya elbilen Emily GT i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan har grusats. Istället riktar bolaget EV Electra Sweden blickarna mot kontraktsproduktion inom Europa. Enligt företagets VD, Jihad Mohammad, är det i dagsläget omöjligt att starta bilproduktion i Trollhättan.
- Planerna om att tillverka den nya elbilen Emily GT i Trollhättan har grusats på grund av brist på lämpliga produktionsfaciliteter.
- EV Electra Sweden förhandlar nu med kontraktstillverkare i Europa för tillverkning av bilmodellen.
EV Electra Sweden hade tidigare i december meddelat att man köpt projektet kring elbilen Emily GT, med planer på att starta produktionen i Trollhättan. Men dessa planer har nu ändrats.
Vd:n för EV Electra, Jihad Mohammad, förklarar att problemet med Trollhättan är att det inte finns några lämpliga produktionsfaciliteter där.
Problem med produktionsfaciliteter
Vd:n för EV Electra, Jihad Mohammad, förklarar att problemet med Trollhättan är att det inte finns några lämpliga produktionsfaciliteter där.
"Det är byggnader, det är många byggnader, många showroom, men ingen fabrik. Produktionslinan togs bort och robotarna skrotades. Det är en tom byggnad, om du vill fortsätta Saabs arv måste du ta tillbaka deras byggnader. Det går inte med små byggnader, du behöver vad de ägde 1930", säger han i en intervju med Saab Club Nederland.
Detta rapporterar Dagens PS om.
Sökande efter kontraktstillverkare
EV Electra Sweden letar nu efter kontraktstillverkare inom Europa. "Det finns hundratals kontraktsfabriker med färdiga tillverkningslinor, vi pratar med många", säger Jihad Mohammad.
Stenhaga Invest och entreprenören Svante Andersson, som äger majoriteten av Saabs tidigare fabrik, uttrycker att de är öppna för att diskutera hyresavtal. "Det är upp till Jihad var han vill lägga sin tillverkning", säger Svante Andersson.