"Indiana Jones"-spelet piskat att bli succé
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Teknik

"Indiana Jones"-spelet piskat att bli succé

Indiana Jones

Framtiden står på spel när Machinegames släpper sitt första storspel sedan uppköpet av Microsoft.

Machinegames har gett sig ut på okända vatten med "Indiana Jones and the great circle". Studion, som gjort sig ett namn genom att framgångsrikt väcka liv i skjutarserien "Wolfenstein", skruvar ner farten och våldet betydligt när den klassiske filmarkeologen ger sig ut på äventyr världen över.

Idén kom 2019 från amerikanske spelprofilen Todd Howard vid systerstudion Bethesda, som tyckte att Machinegames var rätt studio för uppdraget.

– Teamet blev superhajpade när vi fick reda på det här. Det var ju jubel i korridorerna, säger Alex Torvenius, som i rollen som kreativt ansvarig basat för ljud, utseende och animationer.

"Lite för stort"

Han och regissören Jerk Gustafsson sticker inte under stol med att det varit en stökig process. Det har varit pandemi, skådespelarstrejker och moderbolaget blev uppköpt av Microsoft.

– Egentligen skulle jag säga att det Indiana Jones-spel vi gjort nu är lite för stort för den studio vi är. Det är något vi måste jobba på i framtiden och se hur vi kan hantera, säger Gustafsson.

Utvecklingstiden har försenats ett år, och de senaste månaderna har präglats av övertid för de anställda. Även om Gustafsson hävdar att det inte varit lika illa som inför tidigare spelsläpp.

– Crunch (en period med tung arbetsbelastning och övertid, reds. anm.) har blivit lite av ett förbjudet ord att använda, för att det är "toxic". Men det finns något positivt i det, framför allt när det gäller teamkänsla och gemenskap, med att jobba mot samma mål.

Osäkra tider

När spelet nu ska släppas sker det i en tid där ett misslyckat spelsläpp räcker för att en anrik studio ska stängas – vilket drabbat systerstudion Arkane Austin och Sonykonkurrenten Firesprite i år.

– Det som påverkar oss mest är just oron bland anställda. Det är många som frågar: Kommer det att hända oss? Grejen är att man ju aldrig vet, säger Gustafsson.

– Det handlar mycket om att ha ett mindset där nederlag inte är ett alternativ. Man behöver se till att lägga fokus på att göra det bästa vi kan, säger Torvenius.

Det finns två framgångsvägar – antingen att nå en stor publik, eller att recensenterna är nöjda. Gustafsson beskriver nästan kritikerbetygen som viktigast, och väntan på dem som att gå in i "terrordimma".

– Det finns en nervositet. Man är alltid lite orolig. Vad tycker folk egentligen, kommer de att tycka om det lika mycket som vi?

Fakta: "Indiana Jones and the great circle"

Utvecklas av svenska Machinegames, med huvudkontor i Uppsala och ett litet satellitkontor i Sundsvall, som ligger bakom de nya "Wolfenstein"-spelen.

Spelet görs på uppdrag av ägarna och utgivarna Zenimax/Bethesda som i sin tur ägs av teknikjätten Microsoft.

Indiana Jones spelas här av röstskådespelaren Troy Baker ("The last of us"). Alessandra Mastronardi gestaltar Gina Lombardi och Emmerich Voss spelas av Marios Gavrilis.

Spelet kommer först till Windows och Xbox Series X/S den 9 December. Nästa år släpps det även till Playstation 5.

Källa: Gustav Sjöholm/TT

Läses av andra just nu

Nyheter om Microsoft

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt