IF Metalls strejk mot Tesla går ut över mindre bilverkstäder
Sedan IF Metall inledde sin strejk mot Tesla har situationen eskalerat och flera oberoende bilverkstäder med kollektivavtal har dragits in i konflikten. Det innebär att krockskadade bilar inte får den hjälp de behöver, vilket påverkar både verkstäderna och deras kunder. Dessutom har fler fackförbund varslat om sympatiåtgärder.
Potentiellt förödande konsekvenser för Teslas partners
Enligt Sven Hivén, styrelseordförande och grundare av Bilskadecenter i Enköping, har strejken skapat en besvärlig situation för oberoende bilverkstäder som servar Teslas bilar säger han till DI.se. Hivén menar att situationen är "olycklig för oss och för kunderna som inte får sina krockskadade bilar åtgärdade".
Det är olyckligt för oss och för kunderna som inte får sina krockskadade bilar åtgärdade
Ytterligare uppgifter, obekräftade ska sägas, har nått Börskollen där minst en underleverantör utöver Bilskadecenter i Enköping har fått sitt kontrakt med Tesla avslutat av Tesla själva här i dagarna. Detta eftersom företaget dragits in i sympatistrejken och då inte blir till någon nytta för biltillverkaren som behöver leta efter andra underleverantörer för att få hjälp med kundernas bilar.
Den här typen av förfarande kan vara problematiskt och få mindre företag, där man är beroende av en större kund, att mer eller mindre gå under om man dras in i den här typen av sympatistrejk och mer eller mindre tvingas in i en situation där man inte får hjälpa kunden i fråga.
Sympatiåtgärder förstärker inverkan av strejken
I händelse av en arbetsmarknadskonflikt har fackförbund och arbetsgivare möjlighet att genomföra sympatiåtgärder för att stödja en av parterna. Det kan handla om en strejk eller blockad som innebär att vissa arbetsuppgifter inte får utföras. Syftet med dessa åtgärder är att förstärka effekten av den ursprungliga arbetsmarknadskonflikten.
Om ett fackförbund går ut i strejk för att kräva kollektivavtal hos ett företag kan ett annat fackförbund varsla sina medlemmar för att ytterligare komplicera situationen för företaget.
Det kan till exempel innebära att transporter till företaget blockeras. Anställda på företag som levererar transporter tas då inte ut fullständigt i strejk, men får inte leverera något till just det företaget som är i konflikt. I fallet med Tesla innebär det bland annat att bilverkstäder som servar Teslas bilar uppmanas att ansluta till strejken genom att inte hjälpa Tesla med reparationer i det här fallet ovan. Men även att hamnarbetare inte får lasta av bilar från inkommande färjor med leveranser eller att att elektriker inte får laga tesla-laddare.
Strejken inne på 14:e dagen
IF Metall inledde sin strejk mot Tesla den 27 oktober, och den har nu pågått i 2 veckor, för att kräva kollektivavtal. Sedan dess har Transport, Fastighets, Elektrikerna, Seko och Hamnarbetarförbundet varslat om sympatiåtgärder. Transports varsel om att inte lasta och lossa Teslas bilar i fyra hamnar är redan i kraft.