Hyperbilar oftast lysande investeringar – men denna modell har tappat 40 000 kr per mil (!)

Den elektriska hyperbilen Rimac Nevera har satt ett nytt rekord i värdeminskning. Trots att bilen har imponerande prestanda och tekniska specifikationer, sjönk dess värde dramatiskt på auktion.
- Rimac Nevera förlorade 8,7 miljoner kronor i värde på två år.
- Bilen kostade med andra ord 40 500 kronor per körd mil.
- Ägaren valde att inte acceptera det låga budet vid auktionen.
Enligt Carup har den exklusiva elbilen Rimac Nevera upplevt en anmärkningsvärd värdeminskning. Trots att hyperbilar vanligtvis är bra investeringar, verkar elektriska varianter inte följa samma mönster.
En Rimac Nevera från 2023 lyckades inte locka tillräckligt höga bud vid en nyligen avslutad auktion.
Hyperbilar: En osäker investering?
Hyperbilar i begränsad upplaga brukar generera betydande värdestegringar. Modeller som Koenigsegg har visat imponerande avkastning för sina ägare.
Men Rimac Nevera, trots sina tekniska bragder, har inte lyckats följa detta mönster. Detta väcker frågor kring framtiden för elektriska hyperbilar.
En Apple Watch kan göra allt bättre. Den kan göra 1 000 fler saker, den är mycket mer exakt, den kan mäta din puls. Men ingen skulle betala 200 000 dollar för en Apple Watch. Mate Rimac, Financial Times Future of the Car.
Imponerande prestanda, svag efterfrågan
Rimac Nevera är utrustad med 1 914 hästkrafter och kan accelerera från 0 till 100 km/h på 1,81 sekunder. Trots dessa specifikationer och flera världsrekord blev det högsta budet endast 12,8 miljoner kronor för en ägare som försökte sälja sin Rimac Nevera från 2023 på auktionssajten Bring a Trailer, vilket är långt under förväntningarna.
Värdeminskningen för bilen motsvarade 8,7 miljoner kronor, eller 40 500 kronor per mil för de blott 215 mil som elbilen körts. Ägaren valde dock att inte acceptera det låga budet utan behöll bilen.
Kritik och framtidsutsikter
Rimacs grundare Mate Rimac har uttryckt kritik mot de elektriska hyperbilarna och planerar att fokusera på mer traditionella bilar. Företaget överväger att släppa en ny Bugatti med en V16-motor, vilket kan ses som en återgång till mekanisk prestanda och traditionell lyx.