Hotellkedjans vd ser möjligheter att höja priserna efter inflationen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Hotellkedjans vd ser möjligheter att höja priserna efter inflationen

Hotellkedjans vd ser möjligheter att höja priserna efter inflationen

Scandic Hotels vd Jens Mathiesen ser potential för att höja hotellpriserna för att hantera ökande inflation. Trots tidigare prishöjningar finns det fortfarande utrymme för att justera priserna ytterligare. Företagets fokus är att balansera lönsamhet med att erbjuda en bra upplevelse för gästerna.

  • Scandic planerar ytterligare prishöjningar på hotellrum i Norden.
  • Bolagets snittpriser steg med 1,5 % under första kvartalet 2023.
  • Omsättningen ökade med 2,9 % under samma period.

I en intervju med Dagens Industri framhåller Scandic Hotels vd Jens Mathiesen att det finns möjligheter att höja priserna ytterligare för att bemöta inflationen. Scandics genomsnittliga rumspriser i Norden ökade med 1,5 procent under första kvartalet 2023.

Prisjusteringar för att möta inflation

Mathiesen påpekar att det i princip alltid finns möjlighet att höja priserna för konsumenterna. Även om det är viktigt att hantera inflationsökningar, betonar han också att företaget vill säkra att kunderna kan ha en bra upplevelse under semestern.

Det finns i princip alltid möjligheter att höja priserna mot konsumenterna, men vi vill också att de ska ha det bra på semestern.

Jens Mathiesen, Scandic Hotels vd till Dagens Industri.

Variation i prishöjningar mellan länder

Prishöjningarna varierade mellan de nordiska länderna. I Norge steg priserna mest, med 4,2 procent. I Sverige var ökningen mer blygsam, med 0,7 procent. Både Finland och Danmark såg däremot en minskning i hotellpriserna.

Företagets bakgrund och framtid

Scandic Hotels Group har en stark närvaro i den nordiska regionen och fokuserar på mellanklasshotell. Företaget startade som Esso Motorhotell 1963 och ändrade namn till Scandic 1984. Med huvudkontor i Stockholm fortsätter de att expandera och anpassa sig till marknadsförändringar.

Omsättningen för det första kvartalet ökade med 2,9 procent, vilket visar på bolagets tillväxt och anpassningsförmåga i en föränderlig ekonomisk miljö.

Nyhetsbrev