Het indisk ekonomi – så agerar svenska företag
Indien går till val med en ekonomi på högvarv. Inköpschefsindex lyfte i april till den högsta nivån på nästan 14 år. En stor konsumerande medelklass i vad som är världens folkrikaste land driver på, med draghjälp från stora infrastruktursatsningar.
Indien tar allt större plats i världsekonomin. Både som marknad och som produktionsbas, med billig och stor arbetskraft.
– Och Indien har en enorm medelklass, som är konsumenter. Konsumtionen driver på tillväxten. I andra hand är det statens investeringar, framför allt i infrastruktur. Det är de två stora drivkrafterna, säger Cecilia Oskarsson, handelssekreterare och Indienchef på halvstatliga Business Sweden, när hon förklarar den höga tillväxten.
Business Sweden hjälper svenska företag att hitta nya exportaffärer och främjar dessutom utländska investeringar i Sverige.
"Ditkallade av Foxconn"
Elon Musks elbilstillverkare Tesla uppges vara på väg att etablera sig i landet. Foxconn, den stora taiwanesiska tillverkaren av Iphone, är redan där och expanderar. Och svenska företag i Indien – snart 300 till antalet – blir snabbt fler och växer i landet.
I början av mars i år tog Saab ett första spadtag i bygget av en ny stor fabrik i Haryana, Indien, för produktion av granatgeväret Carl-Gustaf. Det följer på beskedet i februari om en ny Perstorp-fabrik i landet.
Ikea har byggt två nya köpcenter utanför Delhi. Och allt fler underleverantörer lockas dit, som skruvtillverkaren Bulten.
– De har blivit ditkallade av Foxconn, som vill ha Bulten där för att göra mikroskruvar på nära håll, säger Oskarsson.
Stora svenska börsbolag är sedan länge också på plats.
– De har tillverkning i Indien både för den inhemska och för den globala marknaden.
"En komplex marknad"
Läkemedel – särskilt vaccin – tillverkas redan i stor skala. Utbyggnaden av indisk sjukvård har även fått fart på Atlas Copcos och Systemairs orderingång i landet. Suget efter ny batteriteknik är också stort, enligt Oskarsson.
Företagsenkäter pekar på geopolitiska konflikter i världen – som Ukrainakriget, Mellanösternkonflikten – som de största riskerna för indisk tillväxt framöver. En möjlig valseger för ex-presidenten Donald Trump i höstens USA-val har också seglat upp som ett hot.
Inkonsekventa regelverk och snårig tillståndsbyråkrati – med en helt egen standard för många produkter – samt stora problem med förgiftat vatten och smutsig luft är andra utmaningar.
– Det är en extremt komplex marknad att vara på. Den är också väldigt protektionistisk och nationalistisk, säger Oskarsson.
Fakta: Vill bygga fyra mil motorväg per dag
Inför det indiska valet – med omkring en miljard väljare – som pågår fram till juni har premiärminister Narendra Modi lovat ännu större infrastruktursatsningar och ekonomiska reformer. Bland annat vill han öka takten för utbyggnaden av vägnätet till upp till 1 500 mil per år – det vill säga över fyra mil per dag. Det kan jämföras med dagens redan höga nivå på 1 200 mil per år.
Den hindunationalistiska indiska premiärministern, som siktar på en tredje femårig mandatperiod, har nyligen fått nya frihandelsavtal med Australien respektive Efta-länderna på plats. Sedan tidigare finns frihandelsavtal med de stora asiatiska ekonomierna inom Asean. Förhandlingar om liknande handelsavtal pågår också med EU, USA och Storbritannien.
Källa: Joakim Goksör/TT