H&M:s marginaler förbättras men tillväxten förblir en utmaning
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

H&M:s marginaler förbättras men tillväxten förblir en utmaning

H&M:s marginaler förbättras men tillväxten förblir en utmaning

Klädbolaget H&M:s marginaler visar förbättring, men den nya VDn Daniel Ervérs kamp att återfinna tillväxten kan visa sig vara en utmaning. Trots en något högre värdering, förblir utdelningen oförändrad med en direktavkastning på 4 procent.

  • H&M:s marginaler förbättras, men tillväxten kan vara en utmaning för den nya VDn Daniel Ervér.
  • Värderingen av bolaget är något högre, men utdelningen förblir oförändrad med en direktavkastning på 4 procent.
  • Placera rekommenderar att avvakta med H&M-aktien tills vidare.

H&M:s värdering och utdelning

H&M-handelsaktien handlas till ett P/E-tal på 29 baserat på den rapporterade vinsten för 2023, trots onsdagens rapportfall. P/E-talet förväntas sjunka till 17 för 2024, baserat på förväntningarna inför bokslutet, vilket sannolikt kommer att justeras något nedåt de närmaste dagarna. Detta innebär att värderingen av H&M faktiskt är något högre.

Utdelningen förblir oförändrad på 6,50 kronor per aktie, vilket ger en direktavkastning på 4 procent. Med kontinuerliga stödköp av Stefan Persson mellan rapporterna, förväntas inte aktiekursen kollapsa totalt.

Detta skriver Placera, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.

Placeras råd

Placera avslutar med en rekommendation om att avvakta med H&M:s aktie för närvarande. "En tumregel på börsen är 'When in doubt, stay out'. Den passar bra för H&M-aktien just nu. Vi kliver åt sidan och avvaktar", skriver Placera.

Om Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz är ett bolag från Sverige och listat på Large Cap. Bolaget verkar inom sektorn Sällanköpsvaror och aktien har 91879st ägare hos Avanza samt 23397st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen.

Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer och inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning via H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Nyhetsbrev