Handeln inför krismötet: Inget svenskt fenomen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Handeln inför krismötet: Inget svenskt fenomen

Handeln inför krismötet: Inget svenskt fenomen

Företrädare för livsmedelsbranschen som är inbjudna till nästa veckas krismöte menar att de redan gör allt de kan – och hoppas på förståelse. – Det är inget svenskt fenomen, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Bland deltagarna finns utöver finansminister Elisabeth Svantesson (M) och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) representanter från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, LRF, Livsmedelsföretagen, Ica, Lidl, Coop och Axfood.

– Vi hoppas att det kommer bli en konstruktiv och bra dialog där vi skapar en förståelse för den verklighet vi ligger i, säger Karin Brynell och fortsätter:

– Det är inget svenskt fenomen utan vi har exakt samma inflation i resten av Europa på matpriserna.

Svensk Dagligvaruhandel har presenterat förslag till politiken för lägre matpriser. Det är att sänka arbetsgivaravgiften för unga, minska kostnader för tillsyn och reglering, underlätta etablering av livsmedelsbutiker och att anpassa hur EU-regler implementeras.

"Utanför vår kontroll"

Ica Sveriges vd Erik Lundberg säger att man välkomnar och har efterfrågat dialogen. Han förstår konsumenternas oro kring de ökade matpriserna.

– Vi jobbar stenhårt med att både försöka mota de prisökningar som vi kan och förhandla med våra leverantörer, för att hjälpa våra kunder. Vi har också investerat från Icas sida, säger Lundberg och fortsätter:

– Men det här är förändringar som är till följd av omvärldsläget vi är i och påverkan från klimatet. Så många av de här ökningarna står också utanför vår kontroll.

Enligt Lars-Erik Lundqvist, näringspolitisk expert på LRF, är det viktigt att ha förutsättningar i jordbruket så att den svenska produktionen kan öka.

– Det betyder i sin tur att priset till bönderna behöver vara bra och stabila i ett sådant här läge, säger han och fortsätter:

– Från vår sida ser vi inga möjligheter att man kan börja sänka priserna i vårt led i livsmedelskedjan.

"Ökad förståelse"

Marcus Björling, pressekreterare hos Coop, skriver i ett mejl till TT att de hoppas att mötet kan leda till ökad förståelse för vad som påverkar matpriserna:

"Vägen från bonde till konsument innehåller många led och om ett led har ökade kostnader så driver det självklart upp priser", skriver han.

Axfood – ägare till Willys, Hemköp och City Gross – skriver via presschefen Magnus Törnblom att det är bra att flera parter är med i dialogen:

"På det sättet kan politiken och hela livsmedelskedjan tillsammans få fram lösningar och åtgärder som åtminstone i Sverige kan motverka de fortsatt ökade matpriserna som vi ser precis samma mönster kring i andra andra länder".

Källa: Hanna Rasmusson/TT

Nyhetsbrev