Fritidsbolaget ska spara sig till bättre lönsamhet – 500 tjänster bort
Fritidsproduktsbolaget Dometic har tillkännagivit sitt globala omstruktureringsprogram, vilket kommer medföra betydande kostnader men också förväntas leda till förbättrad lönsamhet. Programmet inkluderar avyttringar och nedläggningar av icke-strategiska verksamheter samt minskning av strukturella kostnader. Målet är att stärka bolagets tillväxt och nå långsiktiga finansiella mål.
- Dometic lanserar ett omstruktureringsprogram med kostnader på 1,2 miljarder kronor.
- Programmet syftar till att förbättra ebita årligen med 750 miljoner kronor.
- Cirka 500 tjänster påverkas av strukturella kostnadsneddragningar.
Strategiska förändringar och avyttringar
Enligt nyhetskällan Finwire innebär Dometics nya omstruktureringsprogram omstruktureringskostnader på 1,2 miljarder kronor under fjärde kvartalet. Av dessa är 0,4 miljarder kassaflödespåverkande med effekter som sträcker sig in i 2025. Syftet med programmet är att förbättra marginalerna och frigöra resurser för att investera i strategiska tillväxtområden.
En del av strategin inkluderar att utforska avyttringsmöjligheter eller avsluta icke-strategiska verksamheter. Fokus ligger på verksamheter med låg marginal och begränsade synergier. Bland de verksamheter som kan påverkas nämns större kompressorkylskåp för husbilar och husvagnar, samt produktkategorier som "hot & cooking" och "windows" inom Land Vehicles Americas.
Effektivisering och kostnadsreduktion
För att ytterligare minska kostnaderna planerar Dometic att stänga två fabriker och fem distributionscenter, vilket innebär att cirka 500 tjänster påverkas. Dessa åtgärder förväntas förbättra bolagets ebita med 750 miljoner kronor årligen när de fullt implementerats. Denna process beräknas ta 24 månader, med gradvis påverkan från första kvartalet 2025.
VD Juan Vargues uttrycker förhoppning om att nå en ebita-marginal på 14 procent för helåret 2027, och på sikt 18–19 procent med fortsatt operationell optimering och försäljningstillväxt inom strategiska områden. "Med de åtgärder som tillkännagivits idag, och med antagande av nuvarande marknadsförhållanden, är vårt mål en ebita-marginal före jämförelsestörande poster på 14 procent för helåret 2027," säger han.
Vi på Börskollen noterar också att Dometic förväntar sig ett positivt resultat för segmentet Land Vehicles Americas redan 2026, vilket understryker bolagets långsiktiga strategiska fokus.