Främsta utmanaren till bank-id växer så det knakar
E-legitimationsbolaget Freja eID fortsätter växa kraftigt. De årligen återkommande intäkterna gick upp med 54 procent under andra kvartalet jämfört med samma period förra året – och även användarantalet växer kraftigt.
- Årlig återkommande intäkt (ARR) ökade med 54% till 24,1 MSEK.
- Nettoomsättningen steg med 56% till 6,1 MSEK.
- Antalet abonnemangskunder ökade med 26% till 401.
Bank-id har på några år utvecklats till en tjänst som de allra flesta svenskar inte klarar sig utan. Men faktum är att utmanaren, Freja eID, också växer kraftigt.
Det visar ett pressmeddelande från Freja, där de offentliggör flera nyckeltal. Det framkommer också att segmentet Freja eID visade betydande tillväxt under andra kvartalet 2024, som sträckte sig från 1 april till 30 juni.
Årsintäkter och nettoomsättning
Årlig återkommande intäkt (ARR) för Freja eID nådde 24,1 miljoner kronor per den 30 juni 2024, vilket motsvarar en ökning med 54 procent jämfört med samma period föregående år. Detta innebär även en ökning med 6 procent från den 31 mars 2024. Nettoomsättningen för segmentet under andra kvartalet uppgick till 6,1 miljoner SEK, en ökning med 56 procent jämfört med samma period 2023. Jämfört med första kvartalet 2024 ökade nettoomsättningen med 7 procent.
Ökande antal kunder och användare
Antalet abonnemangskunder för Freja eID uppgick till 401 den 30 juni 2024, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med samma datum 2023 och en ökning med 5 procent från den 31 mars 2024. Vidare har antalet registrerade användare stigit till 1 112 000, en ökning med 24 procent jämfört med föregående år och en ökning med 6 procent från slutet av första kvartalet 2024.
Johan Henrikson, vd för Freja eID Group, kommenterar: ”Vi fortsätter resan mot lönsamhet enligt plan med våra ständigt ökande intäkter för segment Freja eID. Försäljningen under andra kvartalet var riktigt bra och för att se helheten bör man även beakta de avtal som tecknades under andra kvartalet, men som börjar synliggöras i ARR, intäktsföring och antal abonnemangskunder först under tredje kvartalet. Under Q2 var det ovanligt mycket som spillde över och ser man till helheten är faktiskt nyförsäljningen för Q2 i år betydligt bättre än den var samma period förra året.”
Vi på Börskollen följer utvecklingen noggrant och ser fram emot att se hur Freja eID fortsätter att utmana marknaden framöver.