Förvirrande svårt att avsluta populära abonnemang
Det krävs elva steg för att lyckas säga upp Amazon Prime. Storbolaget är ändå inte sämst i klassen när det kommer till att avsluta en tjänst, visar en ny rapport.
Dark patterns är ett fint tekniskt uttryck för att göra det hårslitande frustrerande att avsluta diverse abonnemang och tjänster. Vill du avsluta den där ljudbokstjänsten du aldrig använder? Varsågod, det blir tio steg med diverse visuella hinder. Trött på tidningsprenumerationen? Grattis, här är nio steg med extra inloggning och fler visuella hinder.
Organisationen Sveriges konsumenter har under hösten granskat 20 av de mest populära tjänsterna inom strömning, ljudböcker och tidningar. Den korta sammanfattningen? Alla är mer eller mindre dåliga.
– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.
Strömningstjänsten värst
Sett till antal steg som krävs för att säga tack och hej till en tjänst är TV4 Play värst i klassen med 14 steg. Men även andra strömningstjänster som Viaplay och Max kräver också många steg innan uppsägningen är klar, elva för Viaplay och tio för Max.
– Antal steg säger inte allt. Men det är tydligt att det inte ska ta 14 steg att säga upp ett abonnemang. Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag.
Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, säger att de vill erbjuda avslutande kunder chansen att byta paket.
"Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det", skriver hon i ett mejl.
Inte bara klick
Att avsluta en tjänst handlar dock inte enbart om antalet steg, det kan även vara fullt av luriga meningar, känsloladdat språk och rena återvändsgränder. Sämst när det kommer till den "bingobrickan" är Storytel, som har såväl överflödiga steg, återvändsgränder, känsloladdat språk som visuella hinder och luriga meningar, enligt undersökningen.
Storytel själva säger att de påverkas av regler från Apple som gör avslutsprocessen längre, men också att de välkomnar granskningen.
"Vi har redan genomfört flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar", säger Johan Littorin, Sverigechef på Storytel i ett mejl.
Sveriges konsumenter vill med anledning av granskningen se lagkrav på enkla digitala uppsägningar.
Fakta: Så många steg krävs för att avsluta tjänsten
Så många steg krävs för att avsluta följande tjänst:
Strömningstjänster:
Amazon Prime: 11
Apple TV+: 6
Disney+: 8
Max: 10
Netflix: 5
Skyshowtime: 8
TV4 Play: 14
Viaplay: 11
Ljudböcker:
Bookbeat: 5
Bokus Play: 8
Nextory: 10
Storytel: 10
Tidningar:
Aftonbladet: 10
Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller mejl.
Dagens Industri: 6
Dagens Nyheter: 10
Expressen: 7
Göteborgs-Posten: 9
Svenska Dagbladet: 7
Sydsvenskan: 7
Källa: Sveriges konsumenter
Källa: Marcus Alexandersson/TT