Försiktiga konsumenter – en utmaning för Synsam
Utmanande konkurrens och fortsatt försiktiga konsumenter påverkar glasögonkedjan Synsam. Bolagets rörelsevinst steg svagt under tredje kvartalet, 187 miljoner kronor jämfört med 184 miljoner samma period 2024.
Utmanande konkurrens och fortsatt försiktiga konsumenter påverkar glasögonkedjan Synsam. Bolagets rörelsevinst steg svagt under tredje kvartalet, 187 miljoner kronor jämfört med 184 miljoner samma period 2024. Detta samtidigt som nettoomsättningen ökade med 7,4 procent till drygt 1,5 miljarder kronor.
"Även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande", säger vd:n Per Hedblom i rapporten.
Bolagets målsättning att etablera 90 nya butiker under perioden 2024–26 står dock fast, varav 32 stycken redan startats under 2024.
"Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror", säger vd:n Per Hedblom.
Källa: TT