Försäljningsrekord för uppstickaren - knappar in på Tesla

Den kinesiska biltillverkaren BYD, med en allt starkare närvaro i Europa, gör avtryck på marknaden och utmanar nu Tesla på sin hemmaplan i Kina. Med en försäljningsökning på 38 procent jämfört med samma period förra året, ser företaget ut att vara på väg att utmana Teslas dominans på den globala elbilsmarknaden.
BYD, som grundades 1995, har etablerat sig som ett starkt varumärke i Europa och säljer för närvarande modellerna Atto 3, Han, Tang och Dolphin i Sverige. Trots framgången i Europa är det hemmamarknaden Kina som står för majoriteten av försäljningen.
Ökad försäljning - knappar in på Tesla
I oktober rapporterade BYD en rekordförsäljning på över 300.000 bilar, en ökning med 38 procent jämfört med samma månad förra året. Av dessa var 165.505 helt eldrivna modeller, vilket innebär att BYD nu står för en tredjedel av alla så kallade "New Energy Vehicles" som säljs i Kina, enligt Automotive News.
Under tredje kvartalet levererade BYD 431.603 elbilar, vilket bara var 3.500 färre än Teslas leveranser.

Den kraftiga försäljningsökningen gör att BYD närmar sig Tesla, som idag är världens största tillverkare av elbilar. Under tredje kvartalet levererade BYD 431.603 elbilar, vilket bara var 3.500 färre än Teslas leveranser som landade på 435.059 under tredje kvartalet.
Detta rapporterar Elbilen om.

Vinst per såld bil - Här står sig Tesla stark än
Det är inte bara när det gäller ren försäljningsvolym som BYD håller jämna steg med sin amerikanska konkurrent. När det handlar om hur mycket vinst varje företag gör per såld bil, äter BYD också gradvis in på Teslas försprång.
En beräkning baserad på varje företags rapporterade siffror kan bekräfta detta. Genom att dela BYD:s nettovinst för perioden med dess försäljning indikerar det att företaget tjänade cirka 10 300 yuan eller 1 730 dollar per såld bil. Det är en märkbar ökning från tredje kvartalet 2022, när BYD genomsnittligt tjänade under 1 470 dollar i vinst per såld bil.
Medan BYD har ökat sin vinstmarginal på varje fordon som levereras till kunder, minskar Teslas vinst per bil. Återigen, genom att dela upp dess försäljning under tredje kvartalet med dess nettovinst under samma period, gjorde Tesla i genomsnitt ungefär 4 260 dollar i vinst per såld bil. Det är dock en minskning från ca 9 500 dollar under tredje kvartalet 2022.
Det är alltså så att Tesla fortfarande tjänar mer pengar per såld bil än några andra globala konkurrenter, som inte ens är i närheten faktiskt. Dessa generösa marginaler har visat sig vara ett smart vapen i priskriget på elbilar just nu, vilket ger företaget en buffert att sänka priserna i denna knivskarpa konkurrens som råder.
Framtiden för BYD
Genom att fortsätta expandera och öka försäljningen har BYD satt ett ambitiöst mål om att sälja tre miljoner bilar totalt under 2023. Med tanke på företagets snabba tillväxt och framgångar på såväl den europeiska som den kinesiska marknaden, ser framtiden ljus ut för BYD om dom kan fortsätta växa.