Försäljningen av elbilar hackar – då får förbränningsmotorn nytt liv
Mitt i den globala klimatomställningen kan en oväntad trend skönjas: förbränningsmotorn är på frammarsch igen. Flera tillverkare, både stora och små, utvecklar nya varianter som ska fungera med mer miljövänliga bränslen, skriver Svenska Dagbladet.
- Försäljningen av elbilar ökar långsammare än förväntat.
- Flera tillverkare satsar på förbränningsmotorer med nya, miljövänliga bränslen.
- Aurobay och andra aktörer förutspår en lång framtid för hybridlösningar och nya bränslen.
Ny teknik och sammanslagningar
Flera företag inom bilindustrin, från jättar som Toyota och AB Volvo till mindre aktörer som svenska Aurobay, ser nu en möjlighet att vidareutveckla förbränningsmotorn med nya bränslen som biodrivmedel, grön vätgas och e-bränslen. Det rapporterar Svenska Dagbladet.
Enligt Mattias Berglund, strategichef på Aurobay, är förbränningsmotorn väl anpassad för att fungera i områden där elektrifiering är svår att genomföra. Aurobay, tidigare en del av Volvo Cars, har blivit en del av det nybildade bolaget Horse Powertrain genom sammanslagning med delar av Renault.
”Vi är övertygade om att förbränningsmotorn kommer att leva länge”, säger Berglund till Svenska Dagbladet.
Regional elektrifiering och fortsatt efterfrågan
Elektrifieringen av fordonsflottan går inte lika snabbt som många förväntade sig. Enligt Mattias Berglund blir övergången till elbilar regional, med snabbare övergång i norra Europa, delar av Kina och USA, medan förbränningsmotorer, ofta i hybridform, kommer att dominera i andra delar av världen. Mercedes-Benz och andra tillverkare som Volvo och Toyota fortsätter därför att utveckla förbränningsmotorer, med nya lösningar som vätgasdrivna lastbilar och mindre, mer effektiva motorer.
Detta rapporterar Svenska Dagbladet om.
Utmaningar och framtidsutsikter
Trots EU:s förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035, tillåts bilar som använder e-bränslen. Problemet är att dessa nya bränslen är dyrare att tillverka än traditionella fossila bränslen. Aurobay satsar dock på att anpassa sina motorer för e-bensin, som kan minska utsläppen och vara kompatibla med befintliga bilar. Teknikutvecklingen kan sänka kostnaderna för dessa bränslen, vilket kan ge förbränningsmotorn en betydande roll även i framtiden.
Mattias Berglund tror att den potentiella marknaden för förbränningsmotorer inte kommer att minska lika mycket som tidigare prognoser antytt. "Bilismen minskar inte som man räknat med tidigare," säger han. "Med tanke på hur bilismen utvecklas i Indien och andra tillväxtmarknader kan den till och med öka."